وزیر خارجه: اروپا برای حل بحران قطر نقش پررنگ‌تری ایفا کند

  • 05 تیر 1396 - 21:42
وزیر خارجه: اروپا برای حل بحران قطر نقش پررنگ‌تری ایفا کند

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه پنجم تیر از اروپا خواست تا از نفوذ خود برای تنش‌زدایی بین عربستان و هم‌پیمانانش با قطر استفاده کرده و در این زمینه «نقش پررنگ‌تری» ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدجواد ظریف که به برلین سفر کرده است در یک سخنرانی گفت کشورهایی که ایران و قطر را متهم به تروریسم می‌کنند سعی دارند با این کار از مسئولیت‌های خود در قبال تقاضاهای مردم خود سر باز بزنند.

اشاره آقای ظریف به بحران جدیدی است که بین شماری از کشورهای عربی هم‌پیمان عربستان سعودی با قطر پیش آمده است.

این کشورها ایران را متهم به حمایت از «تروریسم» می‌کنند و با فشار بر قطر خواهان فاصله گرفتن آن دوحه از ایران و همچنین قطع روابط قطر از جمله با گروه حزب‌الله لبنان هستند؛ ایران و قطر اتهام حمایت از تروریسم را «بی‌پایه» می‌دانند.

آقای ظریف در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا در برلین با اشاره به این تحولات گفت: «یک روز می‌گویند ایران، یک روز می‌گویند قطر. اینها تلاش‌هایی است برای فرار از مسئولیت. فرار از این نقص اساسی نظام دولتی که نمی‌تواند پاسخ تقاضای مردمش را بدهد».

او در ادامه افزود: «وقتی که سیاست خارجه تبدیل می‌شود به یک کالا، محک شما هم برای این‌که مشخص کنید چه کسی تروریست است و چه کسی تروریست نیست، میزان خرید تجهیزات نظامی توسط او است».

این سخن آقای ظریف می‌تواند در ادامه انتقادهای او و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از قراردادهای تازه و کلان تسلیحاتی ایالات متحده و عربستان سعودی باشد.

وزیر خارجه ایران در ادامه با انتقاد از سیاست‌های عربستان گفت: «نفرتی که توسط عربستان سعودی گسترش می‌یابد، با آنچه توسط داعش گسترش می‌یابد، تشابه زیادی دارد».

وی افزود: «یک اختلال شناختی در منطقه ما وجود دارد که تصور می‌کند می‌توان امنیت را از خارج وارد کرد».

وزیر امور خارجه ایران در پایان با بیان اینکه اروپا «ظرفیت و ارزش‌های لازم» را برای کمک به حل مناقشات منطقه خلیج فارس دارد، گفت: «ما نیازمند یک مجمع امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس هستیم تا گفت‌وگو را بر هراس‌افکنی غالب کنیم».

این درخواست آقای ظریف پس از آن بیان می‌شود که عربستان، امارات، بحرین و مصر به قطر ۱۰ روز فرصت داده‌اند تا برای برچیده شدن تحریم و محاصره علیه خود، شروط سیزده‌گانه‌ای را بپذیرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت برخی از شروطی که گروهی از کشورهای عربی برای بهبود روابط با قطر گذاشته‌اند «شروط بسیار سختی» است، اما در عین حال خواستار آن شد که این چهار کشور و قطر با هم همکاری کنند و راه حلی برای این بحران بیابند.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه برای دیداری دوجانبه و شرکت در شورای روابط خارجی اروپا وارد برلین پایتخت آلمان شد. وی قرار است در ادامه این سفر اروپایی به ایتالیا برود.

به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، «در این سفر که در چارچوب روابط دوجانبه صورت می‌پذیرد، راه‌های گسترش و تعمیق روابط در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه آلمان و ایتالیا مورد گفت‌وگو و رایزنی قرار می‌گیرد».

دیدگاه