گفت‌وگوی امیر قطر با رئیس جمهور ایران پس از رد شرایط سیزده‌گانه عربستان

  • 05 تیر 1396 - 8:53
گفت‌وگوی امیر قطر با رئیس جمهور ایران پس از رد شرایط سیزده‌گانه عربستان

یک روز پس از رد شروط سیزده گانه عربستان سعودی و متحدانش از سوی دوحه، رئیس جمهور ایران و امیر قطر در یک گفت‌وگوی تلفنی بر افزایش روابط دو جانبه و همچنین همکاری برای «حل مشکلات جهان اسلام» تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی عصر روز یکشنبه چهارم تیر در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، «محاصره» قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش را غیرقابل قبول خواند.

وی تاکید کرد که فضای هوایی، زمینی و دریایی ایران «همواره به روی قطر به عنوان کشور برادر و همسایه گشوده خواهد بود».

آقای روحانی خواستار«حاکمیت اعتدال ، میانه‌روی و عقلانیت» در روابط میان کشورهای منطقه شد و نسبت به حل مشکلات از طریق گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد.

وی سپس گفت که «فشار، تهدید و یا تحریم راه درستی برای حل اختلافات نیست».

ترکیه و ایران اخیرا خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌اند. همچنین به دلیل جلوگیری از پرواز هواپیماهای قطری از آسمان عربستان، امارات و بحرین، بسیاری از پروازهای این کشور از آسمان ایران انجام می‌شود.

ایران در روزهای گذشته ده‌ها هزار تن مواد غذایی را با شناورو واپیما به قطر ارسال کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز نسبت به تشدید اختلافات قطر و کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرده و گفته که جمهوری اسلامی آماده است به گفت‌وگو بین طرفین کمک کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه، ۲۸ خرداد، خبر داده بود که حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران، در سفر به دوحه پیام حسن روحانی را به امیر قطر اعلام کرده است.

آقای جابری انصاری در همان روز اعلام کرده بود که ایران در موضوع قطر به دنبال «فرصت‌طلبی لحظه‌ای» نیست و «نگاه درازمدت» دارد.

درهمین حال حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر گفت که ایران خواستار توسعه روابط و «همکاری مستمر» با دولت قطر است.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، امیر قطر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که «آغوش قطر برای تعامل و همکاری باز است».

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای «گسترش همه جانبه» روابط دو کشور، برای همکاری دو کشور «درجهت حل مشکلات جهان اسلام» نیز اعلام آمادگی کرد.

عربستان، مصر، امارات، بحرین، یمن، مالدیو و لیبی روز دوشنبه ۱۵ خرداد، اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با قطر، به‌خاطر آنچه حمایت این کشور از «تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کرده‌اند.

قطر که پایگاه ۱۱ هزار نیروی نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی است، اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی را «بی‌پایه» توصیف می‌کند.

عربستان سعودی و متحدانش با تعیین سیزده شرط برای قطر، گفته‌اند، تا زمانی که این خواسته‌ها برآورده نشود، محاصره اقتصادی و دیپلماتیک این کشور، برچیده نخواهد شد.

براساس گزارش‌ها، قطع روابط با ایران، پایان حمایت از گروه‌هایی چون حزب الله لبنان و اخوان المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره از جمله این خواسته‌ها است.

قطر روز شنبه سوم تیر اولتیماتوم عربستان و متحدانش را رد کرد و شرایط ۱۳گانه را غیرمنطقی و نقض حاکمیت خویش دانست.

حدود یک هفته پیش از قطع روابط این چند کشور با قطر، شیخ تمیم حمد آل ثانی، امیر قطر، در گفت‌وگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بر «تقویت همکاری با تهران» تأکید کرده بود.

این تماس تلفنی چند روز پس از جنجال‌ها دربارهٔ انتشار سخنان منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی انجام شده بود.

قطر روز چهارشنبه سوم خرداد اعلام کرده بود که خبرگزاری دولتی این کشور هک شده و اظهاراتی به نقل از امیر این کشور، در انتقاد از آمریکا و در تمجید از ایران، حزب‌الله، حماس و اخوان‌المسلمین در این خبرگزاری منتشر شده است.

به رغم تکذیب حکومت قطر اما خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عربستان و امارات متحده عربی به انتشار اظهارات منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی پرداختند و وزارت خارجه قطر از این گفته‌ها ابراز تعجب کرد.

دیدگاه