گروه ویژه اقدام مالی: ایران به تعهداتش عمل کرده، تحریم‌ها معلق می‌ماند

  • 03 تیر 1396 - 8:55
گروه ویژه اقدام مالی: ایران به تعهداتش عمل کرده، تحریم‌ها معلق می‌ماند

گروه ویژه اقدام مالی که برای پیشگیری از پولشویی و ممانعت از حمایت مالی گروه‌های تروریستی تشکیل شده اعلام کرده ایران در یکسال گذشته به توصیه‌های این گروه عمل کرده است و بر این اساس اف‌‌ای‌تی‌اف به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش بی بی سی، این گروه ویژه روز جمعه (۲۳ ژوئن – دوم تیر) اعلام کرد: “با توجه به این که ایران به تعهدات سیاسی خود پایبند بوده و گام‌های لازم را در راستای “برنامه عملیاتی” (Action Plan) برداشته، اف‌‌ای‌تی‌اف تصمیم گرفته که به تعلیق تحریم‌های این کشور ادامه دهد؛ هرچند، این گروه به نظارت خود (از این کشور) تا نهایی شدن همه گام‌ها و مفاد برنامه عملیاتی تعیین شده، ادامه خواهد داد.”

بدین ترتیب این گروه ویژه که یکی از نهادهای ناظر بر اقدام‌های مالی ایران بعد از امضای برجام است التزام ایران به تعهداتش را تایید کرده است؛ تاییدی که می تواند تضمینی برای گسترش مناسبات مالی و بانکی ایران با محافل بین‌المللی بعد از تعلیق تحریم‌های هسته‌ای این کشور تلقی شود.

اف‌ای‌تی‌اف، گروه ویژه اقدام مالی، در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه جی ۷ در پاریس تاسیس شد.

ایران یکی از دو کشوری است که در فهرست کشورهای “مسئله‌دار” این گروه قرار گرفته است؛ کشور دیگر، کره شمالی است.

گروه ویژه اقدام مالی به ایران توصیه کرده برای این که بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ایرانی کار کنند اقداماتی را انجام دهد. این توصیه‌ها به خودی خود الزام آور نیستند، اما رعایت یا عدم رعایت آنها مستقیما روی نظام بانکی کشورها تاثیر می‌گذارند.

دیدگاه