هشدار علی‌اکبر صالحی در روزنامۀ گاردین: برجام در خطر است

  • 02 تیر 1396 - 22:28
هشدار علی‌اکبر صالحی در روزنامۀ گاردین: برجام در خطر است

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهوری، در یادداشتی در روزنامۀ انگلیسی “گاردین”، هشدار داد که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه می‌تواند توافق اتمی با ایران را به خطر اندازد. او بدون این که از دونالد ترامپ یا عربستان نام ببرد، جبهه‌گیری‌های این دو کشور را در منطقه خطرناک می‌داند و می‌گوید با ادامۀ این وضع”همه ما به پله اول بازمی‌گردیم”.

در شمارۀ روز جمعه ٢٣ ژوئن روزنامۀ گاردین، در مقاله‌ای تحت عنوان “برای حفظ توافق با ایران، غرب باید تغییر مسیر دهد” علی‌اکبر صالحی می‌نویسد که توجه “برخی کشورهای غربی به سبب انگیزه‌های کوته‌بینانه سیاسی یا وسوسه‌های پر سود” منحرف شده است. صالحی سؤال می‌کند که در این شرایط “ما چطور می‌توانیم این توافق را نجات دهیم و آن را از این دور باطل خارج کنیم؟”

او سپس به موانع و مشکلات می‌پردازد و می‌نویسد: “نخستین مانع اصلی بر سر راه تعامل ایران و غرب، ریشه در سردرگمی امنیتی دارد. رفتن به دنبال قدرت نظامی فراتر از آن‌چه نیازهای امنیتی واقعی ایجاب می‌کند، موجب به وجود آمدن سوء‌ظن‌هایی در میان دیگران می‌شود و خطر بی‌ثباتی را به همراه دارد. مثلاً، فروش اسلحۀ آمریکایی به برخی مشتریان خاورمیانه و زیاده‌روی آشکار همان بازیگران منطقه‌ای در خریدهای تسلیحاتی، فقط به علت ثروت فراوان نفتی، تحریک کننده‌ است”…

صالحی بدون ذکر نام کشورها توضیح می‌دهد که سیاست‌های اخیر ترامپ در منطقه و اتحاد آمریکا و عربستان علیه ایران، کار خطرناکی است. او به طور تلویحی می‌گوید که اگر این وضعیت ادامه یابد، توافق اتمی باطل خواهد شد.

صالحی هشدار می‌دهد که “بی‌توجهی به نگرانی‌های امنیتی واقعی ایران از طریق تغییر عمدی توازن نظامی و امنیتی منطقه یا گسترش ایران‌هراسی، تعامل را به خطر می‌اندازد”. و می‌‌افزاید: “احترام نگذاشتن به تعهدات مشخصی که برجام تعیین کرده است نیز همین نتیجه را دارد و همه ما به پله اول باز می‌گردیم”.

 صالحی همچنین می‌نویسد که عقایدی مانند “برخورد تمدن‌ها”، “جنگ شیعه و سنی”، “دشمنی عرب و عجم” و “محور اسرائیل و اعراب بر ضد ایران”، همگی مفاهیمی هستند که “برای اهداف پنهانی به وجود آمده‌اند” و در نهایت، همکاری ایران با غرب و توافق‌های به دست آمده را مورد تهدید قرار می‌دهند.

دیدگاه