روحانی:‌ اقتصاد به نهادی واگذار شده که تفنگ دارد و رسانه

  • 01 تیر 1396 - 22:31
روحانی:‌ اقتصاد به نهادی واگذار شده که تفنگ دارد و رسانه

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی از اینکه پس از خصوصی‌سازی در ایران، اقتصاد به نهادی واگذار شده که به گفته او «هم تفنگ دارد و هم رسانه»، انتقاد کرد.

روحانی شامگاه پنجشنبه اول تیر گفت: «ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.»

رئیس‌جمهور افزود: «از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آن‌ها رقابت کند.»

ظاهرا اشاره روحانی به یک نهاد نظامی است که سال‌ها قبل وارد فعالیت‌های اقتصادی شد.

خصوصی سازی در ایران، در دهه ۱۳۷۰ و بعد از پایان جنگ آغاز شد. مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات مجلس ایران، پارسال گزارشی از نحوه اجرای خصوصی ساری در ایران ارائه کردند که بر اساس آن، تنها حدود ۱۶ درصد کل خصوصی‌سازی که در ۱۴ سال اخیر انجام شده، واقعی بوده و مابقی خصوصی‌سازی‌ها سهم ارگان‌های حکومتی و صندوق‌های بازنشستگی و سازمان‌‌های دولتی شده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «خداوند به پیامبرش می‌گوید تو وکیل نیستی که بخواهی بالای سر مردم باشی و به آن‌ها امر و نهی کنی، بلکه موظف هستی راه هدایت را به مردم نشان بدهی تا هر کس خواست آن راه را برگزیند اما برخی از ما فکر می‌کنیم که بالاسر مردم فرمان می دهیم و مردم مجری فرمان هستند. پیامبر و امامان خودشان هم اینچنین نبودند.»

او همچنین گفت: امنیت تنها با داعش به خطر نمی افتد، بلکه دولت، مجلس و قوه قضائیه می توانند روزانه با وضع آیین نامه ها و برهم زدن آرامش بازار، امنیت را بر هم بزنند و یا متقابلا می توانند امنیت را تقویت کنند.

دیدگاه