تصویب طرح تحریم ایران در مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است به تعویق افتد

  • 31 خرداد 1396 - 13:17
تصویب طرح تحریم ایران در مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است به تعویق افتد

ممکن است مذاکره و تصویب مصوبه مجلس سنای آمریکا راجع به تحریم ایران و روسیه در مجلس نمایندگان کنگره این کشور با مانع قانونی مواجه شده و تصویب نهایی آن به تعویق بیفتد یا تغییراتی در آن صورت گیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، هفته گذشته، سنای ایالات متحده با اکثریت ۹۸ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف طرحی را تصویب کرد که براساس آن، ایران به اتهام «نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، ایجاد بی ثباتی منطقه ای و دنبال کردن برنامه موشکی» هدف تحریم های جدید قرار گرفته است. این تحریم ها به خصوص سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

ایران اما این اتهامات را رد می‌کند.

پیشتر، نمایندگان سنا با افزودن اصلاحیه‌ای به این طرح، دولت روسیه را نیز به اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جنبه‌هایی از سیاست خارجی آن کشور هدف تحریم‌های جدید قرار دادند.

پشتر تصور می‌شد این طرح با سرعت در مجلس نمایندگان تصویب و برای امضای رئیس جمهوری ارسال شود اما به گفته برخی اعضای مجلس نمایندگان، روند رسیدگی به آن در این مجلس با مشکلاتی مواجه شده است.

به گفته یکی از اعضای مجلس نمایندگان، محتوای این طرح با اصل مربوط به “انشاء قوانین” در قانون اساسی ایالات متحده تعارض دارد. طبق این اصل، روند رسیدگی به قوانینی که دارای بار مالی است باید در مجلس نمایندگان آغاز شود. به گفته این نماینده، “لحن و نحوه تدوین” مصوبه سنا با شیوه پیش‌بینی شده در قانون اساسی انطباق ندارد.

برخی از نمایندگان حزب دموکرات اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان را متهم کرده‌اند که به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، در صدد وقت کشی و تعویق بیجا در روند تصویب این طرح برآمده‌اند.

در حال حاضر، حزب جمهوریخواه آمریکا دارای ۵۲ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا و دارای ۲۴۱ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان است. در صورتی که نمایندگان این حزب در مجلس نمایندگان بخواهند به عنوان تصمیمی حزبی تصویب این طرح را به تاخیر اندازند یا تغییراتی در آن صورت دهند، نمایندگان حزب دموکرات قادر به جلوگیری از چنین اقدامی نخواهند بود.

دیدگاه