احضار کاردار سوئیس در تهران برای اعتراض به مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا

  • 30 خرداد 1396 - 8:06
احضار کاردار سوئیس در تهران برای اعتراض به مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد که کاردار سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار و اعتراض «شدید» جمهوری اسلامی به سخنان وزیر خارجه ایالات متحده مبنی بر حمایت این کشور از گذار مسالمت‌آمیز در حکومت جمهوری اسلامی را به او ابلاغ کرده است.

درحالیکه ایران و آمریکا با یکدیگر رابطه‌ای ندارند، مدیرکل وزارت خارجه ایران در این دیدار برای اعتراض به سخنان وزیر خارجه ایالات متحده، به «معاهدات دو جانبه» بین دو کشور استناد کرده و این سخنان را «مغایر» با این معاهدات خوانده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه ایران، خبر داد که محمد کشاورز زاده،مدیر آمریکای این وزارتخانه،روز دوشنبه، در غیاب سفیر سوئیس در تهران، کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار کرده است.

به گفته آقای قاسمی،این مدیر کل وزارت خارجه ایران، در این دیدار سخنان وزیر خارجه آمریکا را «مداخله جویانه و نسنجیده» خوانده و اعتراض «شدید» جمهوری اسلامی را در قالب یک یادداشت رسمی به کاردار سوئیس اعلام کرده است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد، در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته بود که سیاست ایالات متحده پشتیبانی از «عناصری در داخل ایران، است که به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور منجر شود».

وی همچنین ایران را عامل «بی‌ثباتی» در منطقه دانسته و تاکید کرده بود که «آمریکا علیه هژمونی ایران اقدام کرده است».

یک روز بعد، سخنگوی وزارت خارجه ایران این سخنان را «غیرقابل قبول»، «ناپخته و ناسنجیده»، «مداخله‌جویانه» و «نقض صریح قواعد آمره حقوق بین‌الملل» خواند و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز سیاست آمریکا مبنی بر حمایت از تغییر حکومت در ایران را «توهم‌آلود» و «شکست‌خورده» دانست.

آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز روز یکشنبه ۲۸ خرداد، نیز در واکنش به این سخنان، هیئت حاکمه جدید ایالات متحده را «چاقوکشانی تازه‌کار و بی‌تجربه» خواندند که به گفته او،«ملت ایران را نشناخته‌اند» و در برابر ایران «نمی‌فهمند چکار می‌کنند».

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، نیز روز روز دوشنبه خواستار «پاسخ قاطع» به این سخنان شد و افزود: « عده‌ای در داخل کشور به دشمنان چراغ سبز نشان می‌دهند و با ارسال برخی سیگنال‌ها موجب ایجاد طمع در دشمنان می‌شوند. برخی از این افراد محاربند و برخی مفسد فی‌الارضند».

پیش از این سخنان رئیس قوه قضائیه،حدود ۷۰ چهره شاخص اصلاح طلب از جمله مصطفی تاج زاده،محسن میردامادی،سعید حجاریان،سعید مدنی، حمیدرضا جلایی پور، جلال جلالی زاده، بهاره هدایت، بهمن احمدی و ژیلا بنی یعقوب سخنان وزیر خارجه آمریکا را محکوم کرده بودند.

استناد مدیر کل وزارت خارجه ایران به معاهدات دوجانبه با آمریکا

مدیر کل آمریکای وزارت خارجه ایران دردیدار با کاردار سوئیس همچنین سخنان وزیر خارجه ایالات متحده را «مغایر با قواعد آمره حقوق بین الملل و تعهدات بین المللی دولت آمریکا از جمله منشور ملل متحد و نیز معاهدات دو جانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران» دانست.

آقای کشاورز زاده تاکید کرد که دولت آمریکا درباره این سخنان« دارای مسوولیت است و باید نسبت به آن پاسخگو باشد».

دولت ایران سال گذشته نیز در لایحه تفصیلی شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری درباره مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا به موافقتنامه بین دو کشور استناد کرده بود.

«معاهده مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» در سال ۱۳۳۴ بین ایران و آمریکا امضا شد و با وجود قطع روابط دو کشور در محاکم بین‌المللی طرفین به آن استناد می‌کنند.

 

دیدگاه