ایران دستگیری سه عضو سپاه پاسداران از سوی عربستان را تکذیب کرد

  • 30 خرداد 1396 - 7:54
ایران دستگیری سه عضو سپاه پاسداران از سوی عربستان را تکذیب کرد

وزارت اطلاعات عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد که سه عضو سپاه پاسداران را روز جمعه ۲۶ خرداد که به سکوهای نفتی مرجان این کشور خلیج فارس نزدیک شده بودند،‌ دستگیر کرده است. اما یکی از مقام های وزارت کشور ایران این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت اطلاعات عربستان اشاره کرد که دو قایق دیگر فرار کرده اند.

در این میان، مجید آقابابایى، مدیر کل امور مرزى وزارت کشور، در گفت و گو با سایت باشگاه خبرنگاران جوان،‌ درباره «ادعاى عربستان مبنى بر دستگیرى سه نظامى ایرانى»‌،‌ گفت: «این موضوع مربوط به دو قایق ماهیگیرى ایرانی است.»

پیشتر برخی منابع خبری گزارش داده داده بودند که شامگاه جمعه ۲۶ خرداد، دو قایق ماهیگیری ایرانی با شلیک نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی مواجه شده‌اند و یکی از سرنشینان آنها کشته شده است.

به نوشته این منابع خبری، از سرنوشت قایق دیگر اطلاعی در دست نیست و ممکن است سرنشینان آن توسط نیروهای مرزی عربستان سعودی دستگیر شده باشند.

مجید آقابابایی با اشاره به اینکه «صیادان هیچ نوع ابزار نظامى همراه نداشتند» افزود: «عربستان با تیراندازى به دو قایق صیادى ایرانى باعث مرگ یکى از ماهیگیران شد.»

مجید آقابابایی گفت: «ادعاى عربستان درباره دستگیرى نیروى نظامى ایران صحت ندارد چراکه افرادى که با نیروهاى این کشور روبه رو شدند صیادان ساده اى بودند که قایق آنها هم قایق ماهیگیرى بوده است.»

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور روز شنبه ۲۷ خرداد گفته بود: دو قایق ماهیگیری ایرانی بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج شده‌ و هدف گلوله مرزبانان عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، در این حادثه یک صیاد بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته شد.

آقای آقابابایی اقدام مرزبانان عربستان سعودی را خلاف اصول انسانی خوانده و افزوده بود: حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان بر اثر امواج دریا، آنها مجاز به شلیک به سوی قایق‌های ایرانی نبودند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم روز شنبه گفت که موضوع «کشته شدن یک صیاد بوشهری در تیراندازی گارد مرزی عربستان سعودی» از سوی دستگاه‌های مسئول در حال بررسی است.

آقای قاسمی گفته بود که پس از مشخص شدن نتایج این بررسی‌ها، وزارت امور خارجه ایران این موضوع را «با جدیت» پیگیری خواهد کرد.

عربستان سعودی پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود یک قایق حامل سلاح را نزدیک مناطق نفت‌خیز این کشور در خلیج فارس توقیف کرده است.

براساس بیانیه ارتش عربستان سعودی، روز جمعه حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی، نیروی دریایی این کشور متوجه سه قایق کوچک شد که به سرعت به سکوهای میدان نفتی مرجان نزدیک می‌شدند.

بنابر این بیانیه، این قایق‌ها با شلیک هشدار نیروی دریایی عربستان مواجه شدند.

ارتش عربستان سعودی گفته بود یکی از قایق‌ها را توقیف کرده است و دو قایق دیگر متواری شده‌اند. ارتش عربستان سعودی بدون اشاره به نام کشور خاصی گفته بود که در قایق توقیف شده، سلاح وجود داشته است.

هر چند که ورود ماهیگیران ایرانی به آب‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و دستگیر شدن آنان در سال‌های گذشته سابقه داشته، اما شلیک به ماهیگیران و کشته شدن آنان در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر این اتفاق در حالی رخ داده که ایران و عربستان سعودی به شدت تیره است و پس از سفر دونالد ترامپ،‌رئیس جمهوری آمریکا، به ریاض نیز درگیری‌های لفظی دو کشور افزایش یافته است.

 

دیدگاه