یک صیاد ایرانی با شلیک گارد ساحلی عربستان کشته شد

  • 28 خرداد 1396 - 12:38
یک صیاد ایرانی با شلیک گارد ساحلی عربستان کشته شد

یک ماهی‌گیر ایرانی در آب‌های خلیج فارس با شلیک گارد مرزبانی عربستان کشته شده است. سرنوشت یک قایق دیگر در حال پیگیری است. ایران می‌گوید صیاد بوشهری براساس امواج دریا از مسیر خارج شده بود.

مجید آقا بابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران، به خبرگزاری “ایرنا”  گفت،  روز شنبه (۲۷ خرداد/ ۱۷ ژوئن) دو قایق ایرانی که در حال ماهی‌گیری در آب‌های خلیج فارس بودند بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج می‌شوند.

به گفته این مقام ایرانی، “بر این اساس و بدون تایید این مساله که قایق‌های ایرانی وارد مرزهای عربستان شوند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق‌های ایرانی صورت می‌‌گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می‌شود”.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اضافه کرد، این کار عربستان مطابق با اصول انسانی نبوده و حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان بر اثر امواج دریا آن‌ها مجاز به شلیک به سوی قایق‌های ایرانی نبودند.

آقابابایی تاکید کرد: «ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا مشخص شود که آیا قایق‌های ایرانی وارد مرز عربستان شده بودند یا خیر.»

از سرنوشت یکی دیگر از قایق‌ها اطلاعی در دست نیست. به گفته این مقام وزارت کشور این موضوع در حال پیگیری است و با توجه به نداشتن سفارت در عربستان پیگیری‌ها با مشکلاتی مواجه است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت کشور ایران نیز گفته است، کشته‌شدن یک ماهیگیر ایرانی در حال بررسی است و بعد از مشخص شدن نتایج بررسی‌های اولیه توسط دستگاه‌های مربوطه، این واقعه تلخ به شکل مقتضی و با جدیت تمام مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

ایران و عربستان از دو سال پیش روابط تنش‌آمیز با یکدیگر دارند. مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، پس از حمله گروهی تندرو به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شده است.

پیش از قطع مناسبات، شهادت بیش از ۴۶۰ نفر از حجاج ایرانی در جریان ازدحام حجاج در منا در مهرماه ۱۳۹۴ و اعدام یک روحانی شیعه به نام شیخ نمر در زمستان همان سال در عربستان، مناسبات دو کشور را به شدت متشنج کرده بود.

دیدگاه