حزب‌الله:‌ بر اساس فرمان «آتش به اختیار» جلوی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را می‌گیریم

  • 27 خرداد 1396 - 12:49
حزب‌الله:‌ بر اساس فرمان «آتش به اختیار» جلوی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را می‌گیریم

روز جمعه ۲۶ خرداد تصاویری از امضای یک طومار برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این طومار نوشته شده بود اگر وزارت ورزش و جوانان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را ممنوع نکند، حزب‌الله بر اساس فرمان «آتش به اختیار» رهبری جلوی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را می‌گیرد.

رهبر انقلاب، هفته پیش از برخی مسئولان دولتی به دلیل «تشخیص ندادن مسئله اصلی از فرعی» انتقاد کردند و خطاب به دانشجویان گفتند: «وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا شما آتش به اختیارید.»این سخنرانی با واکنش‌هایی مواجه شد. نشریه «خط حزب الل» که از سوی دفتر رهبری منتشر می‌شود، در این خصوص نوشت که این پدیده فقط در زمینه‌های «فکری، فرهنگی و سیاسی» موضوعیت دارد.

منابع خبری نزدیک به محافظه‌کاران در ابتدا اعلام کردند که تصاویر مربوط به طومار جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها، از سوی حزب‌الله نیست و برای تخریب فرمان «آتش به اختیار» رهبری در فضای مجازی منتشر شده اما چند ساعت پس از آن عکس‌های تازه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد حسین الله‌کرم، رییس شورای هماهنگی حزب‌الله در کنار این طومار ایستاده است.

امروز شنبه نیز حسین الله‌کرم در بیانیه‌ای تایید کرد که حزب‌الله از وزارت ورزش و جوانان به دلیل ایکنه «صدها تماشگر دختر و زن را به طور غیر قانونى و غیر شرعى به مسابقات اخیر والیبال مردان کشانده»، شکایت دارد.

زنان در ایران تنها می‌توانند در ورزشگاه‌هایی به‌عنوان تماشاگر حضور داشته باشند که مسابقات و ورزش‌های مربوط به زنان در آن‌ها برگزار شود. تنها در برخی موارد مانند مسابقات تیم ملی والیبال مردان، زنان به صورت محدود و کنترل‌شده، اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا کرده‌اند.

تلاش برای رفع ممنوعیت حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی از سال‌ها پیش آغاز شده است و کارزارهای مختلف و گاه پردامنه‌ای هم در این رابطه جریان داشته است.

جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی در فیلم «آفساید» ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ را دستمایه کار خود قرار داد و تلاش‌های چندین دختر ایرانی را که با لباس مبدل در تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و بحرین هستند، به تصویر کشید.

زنان ایرانی در حالی همچنان از تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها محروم مانده‌اند که در مناسبت‌های سیاسی نظیر میتینگ‌های انتخاباتی یا مناسبت‌های اجتماعی نظیر مراسم تشییع جنازه ناصر حجازی حضور آنان در ورزشگاه‌ها بلامانع بوده است.

در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران سحر دولتشاهی، هنرپیشه سینما و یکی از حامیان حسن روحانی، در جریان میتینگ انتخاباتی روحانی در ورزشگاه آزادی با اشاره به این ممنوعیت همیشگی برای زنان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «من از اینجا ورزشگاهی که دختران بسیاری آرزو دارند فقط یک بار از حق حضور در آن برخوردار باشند، با شما درباره آزادی صحبت می‌کنم. بر آزادی سلام می‌کنم.»

درهای ورزشگاه‌ها در حالی به روی زنان ایرانی بسته مانده است که زنان خارجی در موارد مختلف با رعایت حجاب اجازه یافته‌اند از نزدیک شاهد بازی تیم‌‌های کشورشان در مقابل رقبای ایرانی در ورزشگاه‌ها باشند. بسیاری از زنان ایرانی این تبعیض را غیرقابل قبول دانسته و نسبت به آن اعتراض داشته‌اند.

 

دیدگاه