اعتراض در ایران به تحریم‌های تازه آمریکا: «برخلاف روح و جسم برجام»

  • 26 خرداد 1396 - 14:49
اعتراض در ایران به تحریم‌های تازه آمریکا: «برخلاف روح و جسم برجام»

همزمان با گفته‌های نمایندگان مجلس ایران درباره تدوین «طرح مقابله» با مصوبه سنای آمریکا درباره بسته تحریمی تازه علیه ایران، یک عضو هیئت نظارت بر برجام گفت که این هئیت «پاسخ مناسبی» به این اقدامِ «خلاف برجام» خواهد داد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب نیز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، مصوبه سنای آمریکا را «برخلاف روح و جسم برجام» خواند.

عضو هیئت نظارت بر برجام تاکید کرد که این هیئت «این مسئله را بررسی و پاسخ مناسبی به تحریم‌های آمریکا خواهد داد».

آقای ولایتی نیز گفت که آمریکا قصد دارد با تصویب این تحریم‌ها بر «شکست‌های متوالی که در عراق و سوریه از جمهوری اسلامی خورده» است «سرپوش بگذارد».

بر اساس گزارش‌ها، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسین دهقان وزیر دفاع، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبری، اعضای هیئت نظارت بر برجام هستند.

حسن روحانی رئیس هیئت و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر این هیئت است.

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رای داد.

این طرح تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می کند.

پس از تایید سنا اکنون این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا برای رای‌گیری مطرح خواهد شد.

در صورت تصویب مجلس نمایندگان، این طرح با امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تبدیل به قانون خواهد شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز یک‌شنبه، ۲۱ خرداد، از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواسته بود که «طرح مقابله با مصوبه سنای آمریکا» درباره بسته تحریمی تازه علیه جمهوری اسلامی را هر چه سریع‌تر ارائه کند.

در همین حال حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر داد که پیش‌نویس این طرح تهیه شده و پس از تعطیلات مجلس، به صورت دو فوریت در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

وی اعلام کرد که مرکز پژوهش‌های مجلس در تهیه این طرح از نظرات دولت استفاده کرده است.

آقای نقوی حسینی طرح جدید تحریم‌های ایران را «در تعارض» با توافق اتمی وین دانسته و گفت که این طرح «قانون مادر برای تحریم‌هاست».

وی تاکید کرد که این طرح در صورت تصویب نهایی، دست رئیس جمهور آمریکا را باز می‌گذارد تا با دستورات اجرایی تحریم های بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز اقدام سنای آمریکا برای تدوین تحریم‌های جدید علیه ایران را «کوته‌نظری» خوانده و عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، نیز اعلام کرده که ایران اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا را در راستای نقض برجام ارزیابی می‌کند.

دیدگاه