علی مطهری: «آتش به اختیار» دو طرفه است

  • 25 خرداد 1396 - 0:01
علی مطهری: «آتش به اختیار» دو طرفه است

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به سخنان هفته پیش رهبر انقلاب در مورد “آتش به اختیار” بودن، گفت که “آتش به اختیار دو طرفه است” و هم می‌تواند شامل مدافعان و هم منتقدان حکومت شود.

آقای مطهری امروز چهارشنبه ۲۴ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت گفت: “فکر می کنم مقصود مقام رهبری از تعبیر آتش به اختیار این است که اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکردند، دانشجویان و سایر اقشار موظف اند که خود اقدام کنند؛ این امر شامل همه حوزه ها می شود، اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی.”

رهبر انقلاب، هفته پیش از برخی مسئولان دولتی به دلیل “تشخیص ندادن مسئله اصلی از فرعی” انتقاد کردند و خطاب به دانشجویان گفتند: “وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا شما آتش به اختیارید.”

ایشان افزودند: “همه‌ هسته‌های فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند، مستقل، آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور می‌دهد، اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید.”

علی مطهری امروز گفته است: “اگر آزادی بیان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهار نظر داده نشد یا افرادی را بدون حکم قضایی و بر خلاف قانون اساسی حصر خانگی کردند و یا مدیران کانال‌های تلگرامی پرمخاطب را قبل از انتخابات بدون هرگونه توضیحی بازداشت طولانی مدت کردند یا دانشجویان و خبرنگارانی را به اتهامات واهی و با انگیزه سیاسی بازداشت یا ستاره‌دار کردند، در اینجا دانشجویان و بلکه سایر اقشار مردم آتش به اختیارند چون مسئولان به وظیفه خود عمل نکرده اند.”

آقای مطهری از سوی دیگر، این مثال را نیز مورد تاکید قرار داده که “اگر در دانشگاهی مسئله نظارت بر پوشش اسلامی نادیده گرفته و منجر به ولنگاری شد، دانشجویان موظف اند خود وارد عمل شوند.”

نایب رئیس دوم مجلس در زمینه فرهنگی دارای دیدگاه های نزدیک به اصولگرایان است ولی در زمینه سیاسی، منتقد سرسخت اصولگرایان محسوب می شود.

دو هفته پیش، اصولگرایان منتقد دولت حسن روحانی کوشیدند در انتخابات هیئت رئیسه مجلس مانع از انتخاب مجدد علی مطهری به پست نایب رئیسی بشوند، اما موفق نشدند.

آقای مطهری به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ایران گفته که مطمئن است رهبری “برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی و احترام به آزادی‌ها” تعبیر آتش به اختیار را به کار برده و “آثار آن، هم متوجه دولت و هم متوجه همه نهادهای حکومتی است”.

وی افزوده است: “مخاطب این دستور در دانشگاه‌ها، هم بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاهیان هستند که صرفا از نظام دفاع می‌کنند و هم انجمن‌های اسلامی که انتقادهایی به نظام دارند. در واقع دو طرف آتش به اختیارند.”

سخنرانی آیت الله خامنه ای در مورد “آتش به اختیار” در هفته گذشته با واکنش‌هایی مواجه شد. نشریه “خط حزب الله”، که از سوی دفتر رهبری منتشر می شود، در این خصوص نوشت که این پدیده فقط در زمینه های “فکری، فرهنگی و سیاسی” موضوعیت دارد.

دیدگاه