وعده روحانی برای «جذب دو هزار جوان نخبه» در سمت‌های مشاوره‌ای در دولت جدید

  • 22 خرداد 1396 - 10:57
وعده روحانی برای «جذب دو هزار جوان نخبه» در سمت‌های مشاوره‌ای در دولت جدید

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با اشاره به پیر بودن اکثر مسئولان از مصوبه دولت خود برای «جذب دو هزارجوان نخبه» در وزارتخانه‌ها و در سمت‌های مشاوره و «دستیاری» خبر داد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری ایران، آقای روحانی روز یکشنبه ۲۱ خرداد، در سخنانی در جمع گروهی از جوانان گفت که همه مسئولین کشور «دهه‌های پایانی زندگی‌شان» را می‌گذرانند و دهه‌‏های آینده «در اختیار جوانان است».

آقای روحانی اعلام کرد که دولت دوازدهم تصمیم دارد «در بخش مشاورت‌ها و دستیاری‌ها» و ‏در وزارتخانه‌های مختلف از جوانان استفاده کند و بر اساس مصوبه هیئت دولت، «دو هزار جوان نخبه» در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف «جذب» خواهند شد.

آقای روحانی جزئیات بیشتری درباره این طرح بیان نکرده است.

وعده دولت آقای روحانی برای این اجرای این طرح در حالی است که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، نیز طرحی با عنوان «مشاوران جوان» اجرا شد، که در قالب آن تعدادی از جوانان به عنوان «مشاور جوان» وزرا و استانداران منصوب شدند.

مخالفان دولت آقای احمدی‌نژاد اما با «تشریفاتی»خواندن این طرح، مدعی بودند که این طرح تأثیری در تصدی سمت‌های مدیریتی توسط جوانان نداشته است.

پس از انتخاب دوباره حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، دولت او اعلام کرد که طرحی را برای تفکیک برخی وزارتخانه‌ها به مجلس ارائه کرده و از جمله به دنبال آن است که با تفکیک وزارت ورزش و جوانان، سازمان ملی جوانان را احیا کند.

حسن روحانی در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری نیز وعده داده بود که کابینه او در دولت دوازدهم جمهوری اسلامی «جوان‌تر» و سن مدیران دولت نیز پنج سال کمتر خواهد بود.

او گفته بود که چند ماه پیش به سازمان امور اداری و استخدامی دستور داده که برای کاهش سن مدیران دولتی به میزان پنج سال طرحی را تهیه کند.

آقای روحانی تأکید کرده بود که در دولت اول خود به دلیل شرایط «حساس» و «بحرانی» برخی وزرا که سن آنها بیشتر از حد معمول بوده را دعوت به کار کرده و آنان نیز پس از دو و یا سه بار درخواست و برخلاف میل خود به دلیل «شرایط حساس» سمت وزارت را پذیرفته‌اند.

رئیس‌جمهور ایران همچنین در اولین جلسه هیئت دولت خود پس از انتخاب دوباره به ریاست جمهوری، خواستار به کار گرفته شدن بیشتر زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی شده است.

او در این جلسه گفته بود که در انتخابات صدای مردم از جمله صدای اقلیت‌ها، زنان و جوانان شنیده شده است.

رئیس‌جمهور ایران در سخنان روز یکشنبه خود نیز بدون اشاره به جزئیات گفت که دولت او برای «بهره‌گیری از توانان زنان» برنامه‌ریزی کرده است.

آقای روحانی همچنین اعلام کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی سه زن را در سه سمت مهم منصوب کرده است، گرچه او به نام این زنان و سمت‌های آنان اشاره نکرد.

برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی خواستار حضور بیشتر زنان در کابینه دوم حسن روحانی شده و شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، نیز پیش‌بینی کرده که در دولت دوازدهم، دو یا سه وزیر زن به مجلس معرفی خواهند شد.

در مورد تغییرات کابینه، محمدعلی نجفی مشاور حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد، در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرده بود که کابینه فعلی حسن روحانی در دولت آینده تا ۵۰ درصد تغییر کند.

آقای روحانی در سخنان روز یکشنبه خود همچنین با طرح این پرسش که چرا مشکل قومیت یا جنسیت یا تفکرات سیاسی در جامعه داریم، ‏افزود: «عده‌ای هستند که نمی‌توانند آستانه تحمل‌شان را بالا ببرند. باید آستانه تحمل‌مان را ‏بالا ببریم و باید افکار دیگران را به رسمیت بشناسیم».

پیش از انتخابات، رهبران برخی اقلیت‌های دینی، از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، ضمن حمایت از آقای روحانی در عین حال از محقق نشدن برخی از خواسته‌ها و مطالبات جامعه اهل سنت در دولت اول او انتقاد کردند.

مواردی چون «عدم به‌کارگیری اهل سنت در وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشوری»، «به کارگیری بسیار اندک شایستگان اهل سنت در مدیریت‌های استانی» و «عدم حمایت اصلاح‌طلبان از اهل سنت در هنگام مواجهه با مشکلات» از جمله این انتقادهاست.

دیدگاه