وزیر اطلاعات: فرمانده اصلی حملات تهران کشته شد

  • 22 خرداد 1396 - 10:38
وزیر اطلاعات: فرمانده اصلی حملات تهران کشته شد

وزیر اطلاعات ایران می‌گوید، فردی که فرماندهی حملات تروریستی تهران را بر عهده داشت کشته شده است. دادگستری کردستان نیز از دستگیری ۶ نفر در ارتباط با حملات تهران خبر داده است.

بنا بر گزارش ایرنا، وزیر اطلاعات ایران شامگاه شنبه ۲۰ خرداد (۱۰ ژوئن) از بازداشت ده‌ها نفر در ایران بعد از حملات تروریستی چهارشنبه ۱۷ خرداد خبر داد.

محمود علوی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در تلویزیون ایران گفت، طراح و فرمانده حملات تروریستی اخیر در تهران “توسط سربازان گمنام امام زمان به هلاکت رسید”.

“سربازان گمنام امام زمان” اصطلاحی است که برای مأموران وزارت اطلاعات ایران به کار می رود.

علوی گفت: «بعد از عملیات رذیلانه روز چهارشنبه سرنخ‌های زیادی به دست آوردیم. البته تیم‌های زیادی را تحت رصد داشتیم که بنا به ملاحظات گذاشته بودیم به‌موقع در شرایطی زیر ضربه ببریم ولی به‌هرحال ۴۲،۴۳ نفر شناسایی و دستگیر شدند، خانه امنشان در کرمانشاه شناسایی شد و افرادی دستگیر شدند. همچنین یک خانه امن دیگر که این پنج تروریست در آنجا هم‌پیمان شده بودند زیر ضربه رفت و برادر یکی از آنها که از خودشان خطرناک‌تر بود در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان قرار گرفت و در اختیار مأموران اطلاعات است.»

وزیر اطلاعات ایران ادامه داد: «فردی که فرماندهی این تیم را به‌عهده داشت و در مناطق مرزی مستقر شده بود و بعد از هلاکت آنها از کشور خارج شده بود با همکاری سرویس‌های اطلاعات دوست کیفر کارش را داد و توسط سربازان گمنام امام زمان و سرویس‌های اطلاعاتی همکار به درک واصل شد.»

محمود علوی با اشاره به بازداشت ده‌ها نفر بعد از حملات روز چهارشنبه افزود، از بازداشت‌شدگان “اعترافات زیادی گرفته شده و اظهاراتشان سرنخ‌هایی داده که به نفرات دیگری اشراف پیدا و آن‌ها را دستگیر کردیم”.

علوی همچنین گفت، اگر در سال‌های قبل ماهی دو یا هفته‌ای یک تیم تروریستی کشف می‌شد در اردیبهشت‌ماه کشف تیم‌های ترور به صورت “روزانه” درآمده بود و “اخیرا به گونه‌ای بود که انگار جنون عملیاتی پیدا کرده‌اند”.

دستگیری ۶ نفر در کردستان

همزمان روز یکشنبه ۲۱ خرداد رئیس کل دادگستری کردستان از دستگیری ۶ نفر از افرادی که “ارتباط قطعی با عوامل حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران داشتند” در استان کردستان خبر داد.

علی‌اکبر قدوسی می‌گوید: «این افراد اکنون در بازداشت بوده و تعدادی نیز در این زمینه شناسایی و تحت تعقیب هستند که به زودی دستگیر می‌شوند.»

در حملات تروریستی ۱۷ خرداد در تهران ۱۷ نفر شهید و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. حملات دوگانه به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در تهران اولین حملات به ثمررسیده گروه داعش در ایران محسوب می‌شود که توسط ۵ مهاجم انجام شد.

پیش از این وزارت اطلاعات ایران گفته بود، این پنج مهاجم ایرانی بوده و در “خارج از ایران جذب گروه داعش” شده و در صفوف این گروه در نبردهای عراق و سوریه شرکت کرده بودند.

دیدگاه