تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

حملات تهران؛ وزارت اطلاعات هویت مهاجمان را اعلام کرد

  • 18 خرداد 1396 - 17:10
حملات تهران؛ وزارت اطلاعات هویت مهاجمان را اعلام کرد

هویت افرادی که در حملات روز گذشته تهران (چهارشنبه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد) دست داشته‌اند از سوی مقامات امنیتی ایران اعلام شده است.

براساس اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات ایران منتشر کرده این افراد و “همچنین هسته‌های مرتبط” با آنها شناسایی شده‌اند.

وزارت اطلاعات ایران تعداد این افراد را “۵ نفر” عنوان کرده است که به گفته این وزارتخانه جذب گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شده‌ و به خارج از ایران رفته و در عملیات داعش در “موصل و رقه” نیز شرکت کرده‌ بودند.

این وزارت از آنها با نام “قیوم، ابوجهاد، رامین، سریاس و فریدون” نام برده است. نام خانوادگی این افراد به دلایل “امنیتی” ذکر نشده است اما برخی از خبرگزاریهای ایران تصاویر مهاجمان کشته شده را منتشر کرده‌اند.

این بیانیه کوتاه افزوده است که این افراد “تحت فرماندهی ابوعایشه” که این وزارتخانه وی را از “فرماندهان رده بالای داعش” خوانده است در “مرداد سال ۱۳۹۵” وارد کشور شدند.

به گفته این اطلاعیه این افراد قصد انجام عملیات در اماکن مذهبی را داشتند که با کشته شدن ابوعایشه و تحولات مرتبط، عملیات آنها انجام نشده و این افراد از کشور خارج شدند.

این بیانیه مشخص نمی‌کند که پس از خروج این افراد از کشور آنها چه زمانی دوباره به ایران برگشته‌اند تا در نهایت حملات روز چهارشنبه (۷ ژوئن/۱۷ خرداد) در حرم امام خمینی در جنوب تهران و مجلس ایران در مرکز پایتخت را به انجام برسانند.

پیشتر نیز رضا سیف‌اللهی، معاون شورای عالی امنیت ملی ایران، در مصاحبه ای با تلویزیون این کشور گفت مهاجمان “از شماری از مناطق داخل ایران به داعش پیوسته بودند.”

روز گذشته (چهارشنبه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد) حوالی ساعت ۱۰:۱۵ تعدادی مهاجم به داخل مجلس ایران هجوم بردند و تقریبا همزمان و در ساعت ۱۰:۴۰ تعدادی دیگر از مهاجمان به حرم امام هجوم بردند. بر اثر این حملات عده‌ای شهید و مجروح شدند.

امروز گفته شده است که شمار قربانیان حملات در تهران به ۱۷ تن افزایش یافته است. بیش از ۵۰ نفر نیز در این حملات مجروح شده‌اند.

ساعتی پس از این حملات داعش در سایت خبری خود “اعماق” مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

دیدگاه