تصویب پیش‌نویس طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا

  • 18 خرداد 1396 - 17:07
تصویب پیش‌نویس طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا

نمایندگان مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را با اکثریت قاطع تصویب کردند. این تحریم‌ها در رابطه با برنامه موشکی ایران، حمایت مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی و موارد نقض حقوق بشر وضع شده‌اند.

به گزارش دویچه وله، روز چهارشنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) ۹۲ سناتور آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مقابل تنها ۷ سناتور مخالف، پیش‌نویس این طرح را تصویب کردند. این در حالی است کهبسیاری از اعضای بلندپایه دولت اوباما هشدار داده بودند که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در این برهه زمانی عاقلانه نیست.

چاک شامر، سناتور ارشد دموکرات، گفته اکثر هم‌حزبی‌های او به این طرح رأی مثبت دادند تنها به این دلیل که امیدوار هستند این طرح در قالب یک بسته تحریمی بزرگتر به تصویب برسد که شامل اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه نیز هست.

بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور و مطرح شدن احتمال دخالت روسیه در این انتخابات، خواهان تحریم این کشور شده‌اند. علاوه بر احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بحران اوکراین و نیز حمایت روسیه از رژیم بشار اسد دلایل دیگر این درخواست سناتورها هستند.

چاک شامر گفته است که او در حال مذاکره با سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه برای اعمال تحریم‌ علیه روسیه است.

برخی از نمایندگان سنای آمریکا معتقد بودند که تصویب این طرح به دلیل وقوع حملات تروریستی در تهران باید به تعویق بیفتد. دیان فاین‌استاین، سناتور دموکرات، از جمله این افراد است. او گفته بود: «این کشور [ایران] درست پس از انتخاباتی که منجر به پیروزی میانه‌روها با ۵۷ درصد آرا شد، قربانی دو حمله تروریستی شده است. ما باید به ایران فرصت دهیم تا خودش را بازسازی کند و یک راه جدید را برگزیند.»

در حملات تروریستی روز چهارشبه در تهران دست کم ۱۷ تن قربانی شدند و بیش از ۴۰ تن نیز زخمی شدند. داعش مسئولیت این حملات را که از سوی پنج ایرانی انجام شده، پذیرفته است. مهاجمان نیز توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

همچنین برنی سندرز، سناتور مستقل، درخواست کرد که “برای همراهی با مردم ایران بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران برای یک هفته به تعویق بیفتد”. او ضمن اشاره به اعلام تسلیت فوری رهبران ایران و همدردی مردم ایران پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ با مردم آمریکا گفت الان هنگام پرداختن به این طرح برای مقرر کردن تحریم علیه ایران نیست.

به گفته یکی از دستیاران ارشد مجلس سنا، اعمال تحریم‌های جدید هفته آینده در سنا به رأی گذاشته می‌شود.

تحریم‌های جدید در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک ایران، ارسال سلاح و حمایت از گرو‌ه‌های شبه‌نظامی و نیز نقض حقوق بشر هستند. طرح این تحریم‌ها ماه گذشته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ۱۸ رأی موافق در مقابل ۳ رأی مخالف به تصویب رسید.

این طرح باید پس از تصویب نهایی در سنا به تایید کنگره آمریکا نیز برسد و در نهایت امضای دونالد ترامپ آن را تبدیل به قانون خواهد کرد.

دیدگاه