یک مقام ارشد امنیتی: عاملان حمله در تهران «ایرانی» بودند

  • 18 خرداد 1396 - 9:09
یک مقام ارشد امنیتی: عاملان حمله در تهران «ایرانی» بودند

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران چهارشنبه شب ۱۷ خرداد به طور رسمی هویت عاملان حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی را «ایرانی» معرفی کرد.

رضا سیف‌اللهی در گفت‌وگو با شبکه دو گفت: «هویت این افراد از بعضی مناطق ایران است که به داعشی‌ها پیوسته بودند و در آن مناطقی که داعش اعلام خلافت کرده بود با آنها همکاری می‌کردند».

وی تصریح کرد: «با توجه به ضربات اخیر بر پیکر داعش و مسئله خاتمه خلافت که اینها اعلام کردند و خود را در معرض اضمحلال می‌دیدند، و نقش استراتژیک جمهوری اسلامی در این زمینه، چه به لحاظ خدمات مستشاری و چه نظامی و انتظامی، اینها در مراجعت به کشورهای خود و کشور ما از این نقش خائنانه برخوردار شدند و این اقدامات را انجام دادند».

هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور نیز گفته که روز چهارشنبه در حرم امام خمینی پنج تن به ظن دست داشتن در حملات تروریستی بازداشت شده‌اند.

یکی از متهمان حمله تروریستی که در حرم امام بازداشت شد

دو تیم از افراد مسلح روز چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی و حرم امام در تهران حمله کردند که طی این حملات جمعاً ۱۳ نفر شهید و حدود ۴۳ نفر نیز مجروح شدند و مهاجمان نیز کشته شدند.

در ویدئویی که «اعماق»، سایت گروه داعش، از صحنه حمله مهاجمان در داخل مجلس ایران منتشر کرده است، آنها به زبان عربی حرف می‌زنند که بر اساس برخی تحلیل‌ها، نحوه صحبت کردن آنها نشان می‌دهد این زبان را یاد گرفته‌اند.

گروه داعش روز هفتم فروردین‌ماه امسال با انتشار ویدئویی به زبان فارسی با عنوان «بلاد فارس؛ از دیروز تا امروز»، ایران را تهدید کرده بود.

پیشتر، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، گفته بود که نیروهای این وزارتخانه «در سال ۹۵ با ضربه به ۳۰ تیم تروریستی که قصد عملیات در مناسبت‌ها و در میان اماکن پرجمعیت را داشتند و در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با انهدام حدود ۴۵ تیم تروریستی، امان از تروریست‌ها بریدند و اجازه کوچکترین اقدام ضدامنیتی را به آنان ندادند و امکان عمل را از آنان سلب کردند».

دیدگاه