شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد

  • 10 خرداد 1396 - 15:47
شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد

سخنگوی وزارت کشور ایران می‌گوید که شورای نگهبان صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را تایید کرده است. با این حال، برخی شکایات و گزارش‌ها درباره روند برگزاری این انتخابات به قوه قضاییه ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، گفت: دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای اعلام کرده ‌است که پس از بررسی گزارش‌ها و شکایات واصله در جلسات شورای نگهبان، «این شورا بر اساس ماده ۷۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را مورد تایید قرار داده است».

وی درباره شکایات از روند برگزاری انتخابات که به شورای نگهبان ارائه شده، گفته است: «طبق اعلام شورای نگهبان، شکایات و گزارشاتی راجع به فعالیت‌های انتخاباتی قبل از روز رای‌گیری و در روز رای‌گیری به آن شورا واصل شده بود که برخی از آنها پس از بررسی به مراجع قضایی ارسال شده است».

در همین حال، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه ۹ خرداد با اشاره به پایان فرصت ۱۰ روزه رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفت که «این گزارش‌ها بررسی شد و حتی برای برخی حوزه‌ها به دلیل شکایات بازرس اعزام شد».

وی در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران، این شکایت‌ها را «در حوزه‌های گوناگون در رابطه با کمبود تعرفه‌ها و دیر رسیدن تعرفه‌ها، تبلیغات به نفع کاندیداها و دیر باز شدن حوزه‌ها» اعلام کرد.

آقای کدخدایی با اشاره به جمع‌بندى شکایت‌ها در شورای نگهبان، افزود: «برخى از موارد نیاز بود تا به اطلاع قوه قضاییه برسد و امروز نتیجه شکایات و انتخابات را به اطلاع وزارت کشور رساندیم».

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت:‌ « پرونده برخی شکایت‌ها و تخلفات به قوه قضائیه ارسال شد و برخی هم صحت نداشت».

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد و حسن روحانی توانست با کسب ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رای برای بار دوم در این رقابت‌ها پیروز شود. ابراهیم رئیسی با کسب ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار، نفر دوم انتخابات شد.

با این حال، آقای رئیسی بلافاصله پس از انتخابات، مدعی «تخلفات مهندسی شده» شد و گفت که شکایت‌های خود را به صورت مکتوب و با ارائه سند به شورای نگهبان ارسال کرده است.

وی روز هفتم خرداد بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد و گفت که رسیدگی نکردن شورای نگهبان به این «تخلفات» به «اعتماد مردم آسیب» می زند.

آقای رئیسی مدعی شد که «تمام امکانات وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها و بهداری‌ها و… ستاد انتخاباتی کاندیدای دولت شد» و همچنین از «واریز یارانه افرادی که یارانه آنها قطع شده بود»، «واریز بدهی چند ساله کشاورزان در شب انتخابات»، «تهمت زدن روزنامه ایران به رقبا» و «نامزد شدن معاون اول رئیس‌جمهور برای دفاع از دولت» را از موارد به گفته او «استفاده از امکانات دولتی در انتخابات» نام برد.

در مقابل چنین اتهام‌هایی، پیشتر حسن روحانی برخی نهادها را به دخالت در انتخابات به نفع آقای رئیسی متهم کرده بود.

ساعاتی پس از تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی در یک پست اینستاگرامی نوشت که «نظر شورای محترم نگهبان را فصل الخطاب می‌دانم و امیدوارم قوه قضائیه به تخلفات اعلامی از سوی آن شورا به طور جدی رسیدگی کند».

دیدگاه