رئیس قوه قضاییه: شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟

  • 08 خرداد 1396 - 19:27
رئیس قوه قضاییه: شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟

رئیس قوه قضاییه بدون اشاره مستقیم به حسن روحانی، برخی سخنان او در هنگام رقابت‌های انتخاباتی اردیبهشت امسال از جمله پایان حصر خانگی رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، را «برخلاف امنیت ملی» دانست و گفت:‌« شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»

آیت الله صادق آملی لاریجانی، روز دوشنبه هشتم خرداد ماه، در جلسه مسئولان عالی قضایی، طرح برخی مباحث مانند «رفع حصر» را خارج از «حدود اختیارات نامزدها» دانست و گفت:«موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد و به فرض عدول شورای عالی امنیت ملی از مصوبه خود، کار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی آغاز می‌شود.»

پیش از این برخی از مقام های قوه قضائیه گفته بودند که شورای عالی امنیت ملی درباره حصر خانگی میر حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در بهمن سال ۸۹ تصمیم گرفته بوده است.

از جمله غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز ۱۶ آذر سال پیش درباره سرنوشت رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ گفت:«شورای امنیت ملی تصویب کرده است این افراد فعلا در حصر باشند و این مصوبه کماکان به قوت خود باقی است.»

پیشتر نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ را یک تصمیم ملی دانسته بود و گفته بود که بعضی از افراد نمی‌توانند بگویند که حصر را قبول ندارند زیرا به‌گفته او این مساله مربوط به مصالح ملی و کلان کشور است.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، ایت الله آملی لاریجانی، با تاکید بر این که« ماهیت این کار شبیه همان کاری است که در فتنه ۸۸ صورت گرفت» گفته است:« نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در یکی از سخنرانی‌های انتخابات دوازدهمین دور ریاست جمهوری در کرمان وعده داد که تقاضای رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ از سوی شرکت کنندگان در سخنرانی ها را «منتقل» و «با تمام توان» پیگیری خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، نیز روز پنجم خرداد ماه گفت: دولت قطعا درباره رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد مذاکره خواهد کرد.

آقای نوبخت بدون ذکر این موضوع که مذاکرات با چه کسی یا نهادی خواهد بود گفت همیشه اطلاع‌رسانی درباره این مذاکرات سیاسی لزوماً به حل مشکل کمک نمی‌کند.

رفع حصر خانگی میر حسین موسوی،‌ مهدی کروبی و زهرا رهنورد از جمله وعده‌های آقای روحانی در انتخاب ۹۲ بود که قادر به عملی کردن آن نشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تاکید بر این که «عالی ترین نهاد امنیتی کشور» در این زمینه «تصمیمی» را اتخاذ کرده است، گفت:«رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸ است.»

او با هشدار به «رسانه ها و افرادی» که به گفته او «تلاش می کنند به صورت زنجیره ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند» گفت:«هشدار می دهیم که این بساط را جمع کنند و گرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.»

در روزهای پس از برگزاری انتخابات در اردیبهشت، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی خواستار تلاش حسن روحانی برای رفع حصر خانگی از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شدند. از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز سه شنبه دوم خرداد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به خواست مردم در اکثر اجتماعات انتخاباتی، «ممنوع‌التصویری و حصر خانگی» در آینده حل شود. وی گفت:«به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است که در دولت آینده این مشکلات مرتفع شود.»

عبدالله نوری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، نیز روز ششم خرداد ماه، در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار پیگیری رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شد.

آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه روز دوشنبه، در بخش دیگری از سخنانش به تلاش برای «جریان سازی پوپولیستی» برای ایستادن در مقابل «تصمیمات قانونی نهادهای قانونی» اشاره کرد و گفت:« از اتاق‌های فکر آنان خبر می رسد که می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می کنم.»

حسن روحانی، روز ۲۷ اردیبهشت در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی خود در مشهد در پاسخ به شعارهای حاضران برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز گفت: «نکته آخر را سربسته بگویم. همه آن چیزهایی که شما می‌خواهید فقط با حضور پررنگتان پای صندوق انتخابات به‌وجود خواهد آمد».

پیش از آن و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری او در واکنش به شعارها برای رفع حصر گفته بود که «با رأی خود به من قوت بازو بدهید». از جمله او در تبریز خطاب به هوادارانش گفت که برخی از وعده‌ها را با «۵۱ درصد رأی» نمی‌توان عملی کرد.

در فروردین ماه سال جاری ، رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت که به همراه محسن رهامی، از اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با رهبر انقلاب دیداری «مهم» و «مفصل» داشته است. گزارش شده که آنها در این دیدار مساله رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را مطرح کرده اند.

محمد رضا خاتمی، زهرا اشراقی، محمد رضا عارف، غلامرضا تاجگردون از جمله شخصیت‌های سیاسی هستند که از حسن روحانی خواسته‌اند تا موضوع رفع حصر را پیگیری کند.

پیشتر فرزندان آقای کروبی با انتقاد از حسن روحانی، او را به عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی اش برای رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ متهم کرده بودند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند.

دیدگاه