ادامه اختلاف نظرها در مورد ترکیب هیئت رئیسه جدید مجلس دهم

  • 08 خرداد 1396 - 10:55
ادامه اختلاف نظرها در مورد ترکیب هیئت رئیسه جدید مجلس دهم

در ادامه اختلاف نظرهای فراکسیون‌های مجلس درباره انتخابات هیئت رئیسه، برخی از نمایندگان از تصمیم فراکسیون امید مبنی بر نامزدی مسعود پزشکیان برای ریاست مجلس خبر داده‌اند اما آقای پزشکیان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس، روز یکشنبه هفتم خرداد، اعلام کرد که مذاکرات فراکسیون امید با دیگر فراکسیون‌های مجلس درباره انتخابات هیئت رئیسه به نتیجه نرسیده و این فراکسیون مسعود پزشکیان را برای ریاست مجلس نامزد کرده است.

با این حال مسعود پزشکیان اعلام کرد که در این باره صحبتی با او نشده واز این تصمیم اطلاعی ندارد.

به گزارش وب‌سایت خانه ملت، او اضافه کرد: «باید وقت بگذاریم و بدون اختلاف این روند را حل کنیم و ترکیب فعلی هیئت رئیسه کار خود را ادامه دهد».

هیئت رئیسه مجلس به طور سالانه انتخاب می‌شود و انتخاب هیئت رئیسه جدید قرار است در جلسه علنی روز چهارشنبه دهم خرداد ماه انجام شود.

فراکسیون امید مجلس که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده دارد، در ابتدا فراکسیون اکثریت مجلس شامل اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بود.

با این حال برخی از حامیان علی لاریجانی که با حضور در فهرست امید به مجلس راه یافته بودند، از جمله کاظم جلالی فراکسیون دیگری را با عنوان فراکسیون مستقلین راه‌اندازی کردند که تعدادی از نمایندگان مشهور به اصولگرای میانه‌رو عضو آن هستند.

در کنار این دو فراکسیون، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس است که اصولگرایان مخالف دولت حسن روحانی و اصولگرایان تندرو را شامل می‌شوند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی برخی منابع خبری درباره توافق دو فراکسیون‌های مستقلین و ولایی با یکدیگر برای ارائه فهرست واحد در انتخابات هیئت رئیسه منتشر شده که بر اساس این توافق علی مطهری از نایب رئیسی مجلس حذف خواهد شد.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، این گزارش‌ها را تکذیب کرد و گفت که این فراکسیون به دنبال ثتبیت رئیس و دو نایب رئیس مجلس و تقسیم ۹ کرسی باقیمانده هیئت رئیسه به صورت مساوی بین سه فراکسیون مجلس است.

به گفته آقای جلالی، در این زمینه فراکسیون امید مجلس پیشنهاد کرده که رئیس و دو نایب رئیس تغییر نکنند و یک زن و یک نماینده اهل سنت به هیئت رئیسه اضافه شوند که در این صورت شش عضو هیئت رئیسه عضو فراکسیون امید و سه عضو دیگر عضو فراکسیون مستقلین خواهند بود.

او اعلام کرد که فراکسیون مستقلین مخالف این پیشنهاد فراکسیون امید بوده است.

با این حال محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس، گفت که این فراکسیون پیشنهاد فراکسیون مستقلین درباره ثابت ماندن رئیس و دو نایب رئیس و تقسیم ۹ کرسی هیئت رئیسه به صورت مساوی بین سه فراکسیون را قبول دارد.

او تأکید کرد که فراکسیون امید باید به دلیل تعداد بیشتر اعضای خود، تعداد کرسی بیشتری در هیئت رئیسه داشته باشد، اما این فراکسیون به دلیل «شرایط حساس» با دو فراکسیون دیگر تعامل خواهد کرد.

آقای تابش اضافه کرد: «مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت تندروها را منزوی کردند و ما نیز در مجلس نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که راه برای تندروها باز شود».

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، روز شنبه حضور علی مطهری در سمت نایب رئیسی مجلس را «خط قرمز» این فراکسیون خوانده بود.

سال گذشته و در اولین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم، علی لاریجانی با ۲۳۷ رأی به عنوان رئیس و مسعود پزشکیان با ۱۵۸ رأی به عنوان نایب رئیس اول مجلس انتخاب شدند.

علی مطهری نیز با ۱۳۳ رأی یعنی ۱۰ رای بیشتر از حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان نایب رئیس دوم مجلس انتخاب شد.

تقاضای علی مطهری برای رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز، و برخی از دیگر مواضع آقای مطهری اعتراض برخی از اصولگرایان را به دنبال داشته است.

مواضع آقای مطهری در مجلس نهم نیز با انتقاد نمایندگان اصولگرا روبه‌رو بود و از جمله روز یکشنبه ۲۱ دی ۹۳، نطق او درباره حصر رهبران معترضان به انتخابات سال ۱۳۸۸ پس از حضور تعدادی از نمایندگان اصولگرا در جایگاه و درگیری آنان با آقای مطهری نیمه تمام ماند و جلسه علنی مجلس نیز برای دقایقی تعطیل شد.

دیدگاه