فرمانده مرزبانی ناجا: در درگیری مرزی ترکیه را مسئول می‌دانیم

  • 08 خرداد 1396 - 10:46
فرمانده مرزبانی ناجا: در درگیری مرزی ترکیه را مسئول می‌دانیم

در درگیری درنقطه صفر مرزی ایران و ترکیه با گروه پژاک دو مرزبان ایرانی شهید، ۳ گروهبان و ۴ سرباز مجروح شدند. سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا، کشور همسایه ترکیه را در این درگیری مقصر دانست.

خبرگزاری ایسنا (۲۸ مه / ۷ خرداد) در توضیح جزئیات حادثه درگیری نظامی در هنگ مرزی ارومیه از قول سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا می‌نویسد: «استان آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان، مرزهای مشترک دارد و متاسفانه در منطقه‌ای که با ترکیه هم مرز بوده شاهد فعالیت گروهک‌های تروریستی با عناوین مختلف هستیم.»

این مقام مرزبانی در توضیح جزئیات این درگیری گفته است، روز شنبه (۶خرداد) مرزبانان هنگ مرزی ارومیه حین گشت در نقطه صفر مرزی با افراد وابسته به پژاک درگیر شدند. در نتیجه این درگیری که حدود ۴۵ دقیقه طول کشیده ۲ نفر شهید و ۷ نفر زخمی شدند. مقامات ایرانی گفتند “حال عمومی مرزبانان مجروح رضایت بخش است”.

رسانه‌های ایران نام و مقام افرادی را که شهید شده اند، سرگرد محمدرضا فیروزی، فرمانده گروهان مرزی ضیایی و استواردوم جواد فرحی اعلام کردند. مراسم تشییع شهدا نیز روز یکشنبه (۷ خرداد) برگزار شد.

فرمانده مرزبانی ناجا: ترکیه باید پاسخگو باشد

فرمانده مرزبانی ناجا در حادثه مرزی ترکیه را مسئول دانست و گفت که این کشور باید پاسخگوی این اقدام باشد. او افزود: «دستگاه دیپلماسی نیز به جد پیگیر حادثه تروریستی هنگ مرزی ارومیه است و اقدامات اولیه در این رابطه صورت گرفته است.»

درباره تلفات اعضای مسلح حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) اطلاعی در دست نیست. این اولین بار نیست که پژاک با مرزبانان ایرانی درگیر شده است.  پژاک شاخه ایرانی “حزب کارگران کردستان” (پ‌ک‌ک) است و عبدالله اوجالان رهبر زندانی کردهای ترکیه را رهبر خود می‌داند.

مناطق کردنشین شمال غرب ایران کانون فعالیت این گروه است.

پژاک فعالیت خود را از سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمریکا به عراق آغاز کرد، اما فعالیت‌های نظامی آن در خاک ایران از سال ۲۰۰۹ به بعد شروع شد. پژاک مدعی است که برای احقاق حقوق مردم کرد در ایران مبارزه می‌کند اما ایران این گروه را تروریستی می‌داند.

دیدگاه