توضیح موحدی کرمانی در مورد «رای حلال»

  • 08 خرداد 1396 - 10:42
توضیح موحدی کرمانی در مورد «رای حلال»

محمدعلی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز ایران درباره آنچه “رای حلال” خوانده بود توضیح داد. آقای کرمانی گفته است که: “اگر در سبد رأی یک کاندیدا آراء واقعی او ریخته شود، این آراء پاک و حلال است و اگر آراء دیگری به اشتباه یا عمد در سبدش ریخته شود، این آراء پلید و حرام است.”

او هفته پیش گفته بود که ابراهیم رئیسی درانتخابات “۱۶ میلیون رای حلال بدست آورد”. او مدعی شده بود که در انتخابات تخلف شده و باعث شده آرای دو نامزد چند میلیون جابه‌جا شود. اگرچه آقای موحدی کرمانی گفته بود که این “تخلف” نتیجه انتخابات را تغییر نمی‌دهد و تنها به گفته او “آرای آقای رئیسی را از ۱۶ به ۱۹ میلیون و آرای آقای روحانی را از ۲۳ به ۲۱ میلیون” می‌رساند.

وزارت کشور ایران با انتشار بیانیه‌ای، سخنان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز را “بسیار مایه تعجب و غیر قابل باور” خواند که می‌تواند “محل بحث و ابهام و باعث ایجاد نگرانی و بدبینی شود”. وزارت کشور ایران در پاسخ توضیحاتی درباره روند شمارش آرا و حضور ناظران منتشر کرد. ستاد انتخابات وزارت کشور ایران، آرای حسن روحانی را حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار و آرای ابراهیم رئیسی را حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار رای اعلام کرده است.

آقای موحدی کرمانی در بیانیه خود همچنین گفته است: “تخلف در انتخابات یک امر طبیعی است”. او به نظر نهایی شورای نگهبان درباره نتیجه انتخابات اشاره کرده و گفته است “چه بسا پس از تحقیقات کامل بعضی آراء کاسته و بعضی افزون گردد.”

جامعه روحانیت مبارز، نهادی سیاسی و اصولگراست که در انتخابات از ابراهیم رئیسی حمایت کرد. در سخنان آقای موحدی کرمانی که چهارشنبه هفته پیش منتشر شد او علاوه بر مطرح کردن “تخلف چند میلیونی” از عملکرد اصولگرایان در دوران تبلیغات و تمرکزشان بر یک نامزد تقدیر کرد.

پیش از سخنان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز هم اصطلاح “رای حلال” مطرح شده بود. ابراهیم رئیسی در یک ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، گفته بود که به دنبال “چهار تا رای حلال است” این ویدیو داخل کابین قطار و ظاهرا در جریان سفرهای تبلیغاتی ضبط شده بود.

در این ویدیو آقای رئیسی ستاد تبلیغاتی حسن روحانی را به شروع زودهنگام “تبلیغات، تصمیمات و اقدامات انتخاباتی” متهم کرد و گفت “ما دنبال چهار تا رأی حلالیم”.

محمدعلی موحدی کرمانی هم گفته که آقای رئیسی، زمان کافی برای تبلیغات نداشته است و اگر توافق بین اصولگرایان زودتر به نتیجه می‌رسید به گفته او “حتما به هدف می‌رسیدیم”.

محافظه‌کاران، از جمله ابراهیم رئیسی نامزد اصلی آنها، از روز برگزاری انتخابات تاکنون می‌گویند که تخلفات گسترده‌ای در انتخابات انجام شده است. در مقابل حسن روحانی می‌گوید که شورای نگهبان برای تمدید رأی‌گیری همکاری نکرده است و برخی نهادهای نظامی به نفع رقیب او عمل کرده‌اند.

از سال ۱۳۸۴ به این سو انتخابات در ایران با طرح ادعای تقلب و تخلف گسترده از طرف مقام‌های عالی همراه بوده است.

دیدگاه