حسن روحانی: چهار میلیون رای در انتخابات به صندوق ریخته نشد

  • 04 خرداد 1396 - 9:00
حسن روحانی: چهار میلیون رای در انتخابات به صندوق ریخته نشد

حسن روحانی، رییس‌جمهور روز چهارشنبه سوم خرداد بار دیگر تاکید کرد که «چهار میلیون رای به صندوق ریخته نشد» و تلویحا از شورای نگهبان انتقاد کرد که مانع بالا رفتن رای او تا مرز ۲۸ میلیون شده است.

این دومین بار ظرف یک هفته اخیر است که حسن روحانی از ریخته نشدن چهار میلیون رای به صندوق‌ها در روز انتخابات ریاست‌جمهوری سخن می‌گوید.

وی در همایش تجلیل از فعالان ستاد انتخاباتی‌اش که در سالن وزارت کشور در تهران برگزار شد، در سخنانی به انتقاد از روند رای‌گیری در روز انتخابات ۲۹ اردیبهشت پرداخت و افزود: «کسی به من پیام داد و گفت من پنج ساعت‌ونیم در صف بودم».

وی با بیان اینکه «متاسفم که آن چهار میلیون رای، به صندوق ریخته نشد» به طعنه گفت: «رای بالا که نگرانی ندارد».

رییس‌جمهوری ایران گفت که شورای نگهبان ۱۲ ساعت پس از پیشنهاد هیات اجرایی انتخابات، تازه پذیرفت که برای تسریع در روند رای‌گیری، تنها شماره ملی رای‌دهندگان ثبت شود.

گزارش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در روز ۲۹ اردیبهشت به دلیل «استقبال گسترده» از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از رای‌دهندگان ساعت‌ها در صف منتظر ماندند و برخی هم اواخر شب به دلیل محدودیت زمانی، نتوانستند رای خود را به صندوق بریزند.

کند بودن روند رای‌گیری و بویژه تایید اطلاعات رای‌دهندگان که زمان زیادی می‌برد باعث ایجاد نارضایتی زیادی در میان آنها شد.

آقای روحانی در سخنان روز چهارشنبه‌اش گفت:‌ «ای کاش می‌شد این شورای محترم عزیز نگهبان اینکه همان شماره کارت ملی چک شود، کفایت می‌کند را زودتر می‌پذیرفتند، شاید داشتند در تصمیم‌گیری دقت می‌کردند!»

وی تصریح کرد:‌ «کاش زودتر پیشنهاد هیات‌های اجرایی را که گفتند صندوق سیار بفرستیم در حوزه‌هایی که شلوغ است را زودتر می‌پذیرفت».

رییس‌جمهوری ایران با اشاره به شورای نگهبان افزود:‌ «۲۴ میلیون رای، ۲۶ میلیون رای، ۲۸ میلیون رای، رای بالا که نگرانی ندارد. تا روحانی هست، از این رای پاسداری می‌کند».

در جریان سخنرانی حسن روحانی که به صورت زنده از سایت ریاست‌جمهوری ایران پخش می‌شد، فعالان ستاد انتخاباتی او شعار می‌دادند که «پیام ما روشنه،حصر باید بشکنه».

اشاره آنها به حصر هفت ساله میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که رفع حصر آنها از جمله شعارهای آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ بود ولی هنوز به تحقق نپیوسته است.

رئیس جمهور ایران گفت همه باید بتوانند در “قطار انقلاب” باشند و افزود: “همه اول انقلاب در قطار انقلاب بودیم … یک عده ای، یک عده ای را نادرست از قطار انقلاب پیاده کردند.”

انتقاد مجدد از تبلیغات بر سر سند ۲۰۳۰

آقای روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود، با تاکید بر اینکه”از توطئه ۲۰۳۰ نمی گذرم” گفت: “چقدر رفتند سم پاشی کردند گفتند اسلام از دست رفت و در تمام مدارس ما اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود هر کسی تهمت زد توهین کرد و غیبت کرد از همه گذشتم ولی از این توطئه ۲۰۳۰ نمی‌گذرم”. وی افزود: “تا آخر دولت دوازدهم آن را دنبال می‌کنم.”

سند موسوم به یونسکو ۲۰۳۰، در بر گیرنده مجموعه ای از توصیه های آموزشی به کشورهای جهان است که از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد تهیه شده و ایران نیز قبول کرده که مفاد آن را، تا جایی که با قوانین داخلیش مغایرت نداشته باشد، اجرا کند.

حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، مخالفان خود را متهم کرد که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر انقلاب فرستاده‌اند و اینکه در روستاها، «شبنامه» پخش کرده و برخی مباحث جنسی مطرح کرده‌اند که در سند وجود ندارد.

رئیس جمهور ایران، پیشتر و در اولین نشست خبری خود درروز دوشنبه نیز، در همین خصوص سخن گفته بود.

حسن روحانی گفته بود:”وزرای ما مساله ۲۰۳۰ را به دقت توضیح دادند و گفتند چیزی اگر خلاف فرهنگ ملی و ارزش ما باشد به آن توجه نخواهیم کرد.”

وی مخالفان را متهم کرده بود که “طلبه های جوان را تحریک کرده اند و به روستاها فرستاده اند که به این دولت رای ندهید که دین خود را از دست ندهید”.

 

دیدگاه