ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به شورای نگهبان از «تخلفات» انتخاباتی شکایت کرد

  • 01 خرداد 1396 - 12:30
ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به شورای نگهبان از «تخلفات» انتخاباتی شکایت کرد

سیدابراهیم رئیسی، نامزد اصلی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، خواستار رسیدگی به “تخلفات” انتخاباتی شده است.

به گزارش رسانه‌ها، ستاد آقای رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، خلاصه‌ای از نامه “سه صفحه‌ای” آقای رئیسی را منتشر کرده که در آن از آقای جنتی خواسته به “برخی تخلفات قبل و حین برگزاری انتخابات” رسیدگی شود.

در این نامه از قول ابراهیم رئیسی گفته شده است: “اینجانب با وعده‌ای که به مردم قهرمان و نجیب ایران داده‌ام، نمی‌توانم در برابر ظلم به حقوق مردم سکوت کنم؛ لذا تقاضا دارم در اجرای قانون به موارد گفته شده توجه و رسیدگی جدی شود.”

آقای رئیسی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، نفر دوم شد. رقیب او حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بیش از ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رای به دست آورد و پیروز شد.

نماینده اصلی اصولگرایان پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری که نتیجه آن دیروز، ۳۰ اردیبهشت، اعلام شد، بیانیه‌ای صادر کرد. او در این بیانیه از مردم و رهبر انقلاب به خاطر برگزاری انتخابات به عنوان “حماسه باعظمت” تشکر کرد اما به حسن روحانی، برنده انتخابات تبریک نگفت.

در آن بیانیه هم به تخلفات انتخاباتی اشاره و گفته شده بود: “اگرچه حضور بانشاط و حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی کام هر ایرانی را شیرین کرد. لکن برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم نمود.”

پیش‌تر صولت مرتضوی، نماینده آقای رئیسی در ستاد انتخابات وزارت کشور گفته بود که این نهاد نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به تفکیک شعب، بخش، شهرها و استان‌ها در اختیار ستاد ابراهیم رئیسی نگذاشته است.

در روز انتخابات هم علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی، در نامه‌ای به هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، گفته بود تخلفات انتخاباتی “از حد گزارش و شکایت گذشته” و لازم است که هیات نظارت “ورود و برخورد جدی” کند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ که به ریاست حسن روحانی منجر شد، با اعتراض جدی همراه نبود، اما انتخابات قبلی آن در سال ۱۳۸۸ باعث تظاهرات گسترده معترضان در خیابان، بازداشت‌های جمعی و محاکمه و زندان طولانی فعالان سیاسی شد. مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، سران معترضان انتخابات، شش سال است که در حصر خانگی هستند.

دیدگاه