حسن روحانی: در چهار سال آینده بقیه تحریم‌های ایران را بر می‌دارم

  • 23 اردیبهشت 1396 - 8:16
حسن روحانی: در چهار سال آینده بقیه تحریم‌های ایران را بر می‌دارم

حسن روحانی که برای چهار سال آینده بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در مناظره آخر نامزدهای انتخاباتی گفت که آمادگی دارد بقیه تحریم‌های ایران را بردارد.

رئیس‌جمهوری ایران که با صراحت به اظهارات و وعده‌های رقبای اصولگرای خود حمله می‌کرد، در جمع‌بندی مناظره سوم گفت: «مردم ایران ما با هم عهدی بستیم، مقابل تحریم‌ها ایستادگی کردیم، بهانه‌ای که می‌توانست برای ما جنگ درست کند را از بین بردیم».

بیشتر بخوانید:‌برنامه حسن روحانی منتشر شد

او تأکید کرد در صورت انتخاب شدن مجدد به مقام ریاست‌جمهوری، «آمادگی دارم در چهار سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای، بقیه تحریم‌ها را هم بردارم و عزت و منفعت ایران را برگردانم».

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ به یک توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» دست یافتند که بر اساس آن تهران بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کرد و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران لغو شد یا به حال تعلیق در آمدند.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی در یکسال گذشته بارها از موانع بانکی و سرمایه‌گذاری خارجی در نتیجه سایر تحریم‌های آمریکا شکایت داشته‌اند.

رئیس‌جمهوری ایران در سخنان روز جمعه خود به نمونه‌های تحریم‌های غیرهسته‌ای اشاره نکرد ولی به رغم رفع تحریم‌های هسته‌ای، همچنان در فهرست سایر تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به خاطر فعالیت‌های نظامی، موشکی و مسئله نقض حقوق بشر است.

وعده آقای روحانی در زمانی بیان می‌شود که در ایالات متحده دولت دونالد ترامپ سر کار آمده، که مواضع سرسختانه‌ای در قبال ایران دارد.

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا حتی نسبت به برجام انتقادهای زیادی دارد هرچند گفته است مادامی که ایران به آن پایبند باشد، این توافق را محترم می‌شمارد.

با این حال، وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید از برنامه خود برای بازبینی در برجام خبر داده‌اند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت که «با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه ما برنامه داریم که ۱۵ میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و سه الی پنج میلیارد دلار دیگر را نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم».

رئیس‌جمهوری ایران در این مناظره هدف شدیدترین انتقادهای رقبای اصولگرای خود قرار گرفت که سیاست‌های اقتصادی وی را زیر سوال بردند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در این زمینه گفت که «امروز کشور با یک بحران اقتصادی روبه‌روست که رکود، بیکاری و گرانی آن را نشان می‌دهد».

او افزود: «درختی که در چهار سال گذشته میوه ندهد در آینده هم میوه نخواهد داد».

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، نیز با بیان اینکه «یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدیم سرمایه گذاری خارجی بود»، گفت: «آقای روحانی الان میزان جذب سرمایه خارجی که به عنوان یکی از گلابی‌هایی که باید از درخت برجام می‌چیدید، چقدر است؟ الان این میزان ۵۰۰ میلیون دلار است که کمتر از یک میلیارد به شمار می‌رود».

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شود و نامزدها در یک هفته مانده علاوه بر برخی برنامه‌های ضبط شده و زنده، می‌توانند از فرصت باقیمانده برای تبلیغات تا روز پنجشنبه برای ارائه برنامه‌های خود استفاده کنند.

دیدگاه