وزارت کشور: بیش از 260 هزار نفر مامور تامین امنیت انتخابات هستند

  • 22 اردیبهشت 1396 - 14:19
وزارت کشور: بیش از 260 هزار نفر مامور تامین امنیت انتخابات هستند

معاون امنیتی وزارت کشور می‌گوید «بیش از ۲۶۰ هزار نفر» تامین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را بر عهده خواهند داشت و «نیروهای کمکی» لازم نیز از طریق سپاه پاسداران ایران تامین شده‌است.

به گزارش رسانه‌ها، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران، عصر ۲۱ اردیبهشت ماه گفته «همه نهادهای نظامی، اطلاعاتی، انتظامی، قضایی و صدا و سیما» در ستاد امنیت انتخابات حضور دارند.

به گفته این مقام دولتی «طرح‌های امنیتی و انتظامی به‌خصوص توسط نیروی انتظامی تهیه شده»، در عین حال «با بررسی‌هایی که در ستاد تامین امنیت صورت گرفت، نیروهای کمکی که لازم بود برای تامین شعب اخذ رای به نیروی انتظامی کمک کنند، از طریق ستاد نیروهای کل مسلح توسط سپاه پاسداران تأمین شده‌اند».

شمار کل واجدین شرایط رای‌دادن در انتخابات هفته آینده ۵۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و شعب اخذ رای نیز حدود ۶۳ هزار و ۵۰۰ شعبه است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ شمار نیروهای دخیل در تامین امنیت ۳۰۰ هزار نفر عنوان شده بود. برای نمونه تامین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در فرانسه با ۵۰ هزار مامور پلیس بود. فرانسه در حال حاضر ۴۷ میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در سال ۱۳۹۳ نیز با حضور ۴۰۰ هزار نیروی ارتش و پلیس انجام شد.

آقای ذوالفقاری در سخنان خود تاکید کرده تا کنون رخداد خاصی «که در بحث امنیتی انتخابات اخلال ایجاد کند، وجود نداشته‌است». او در عین حال می‌گوید با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات «تشدید امنیت از مرزها به داخل کشور را خواهیم داشت». به گفته این مقام وزارت کشور قرار است قوه قضائیه ایران قاضی ویژه‌ای تعیین کند تا برای ایجاد ایست‌های بازرسی توسط «نیروهای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی، مشکل قانونی ایجاد نشود».

آقای ذوالفقاری گفته‌است روند تامین امنیت انتخابات از هفته آینده «تقویت» خواهد شد.

دوازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

معاون امنیتی وزارت کشور ایران در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود گفته‌است فضای مجازی «به‌طور روزانه رصد می‌شود» و «پیش‌بینی‌هایی» در مورد «جریانات و گروهک‌های خاص که ممکن است برنامه‌هایی داشته باشند»، صورت گرفته‌است.

او توضیح بیشتری در مورد این «جریانات و گروهک‌های خاص» نداده‌است.

در آغاز اردیبهشت ماه نیز یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در پیوند با انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود «فضای مجازی به‌طور کامل رصد می‌شود». محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران هم به تازگی گفته است «دشمن از طریق فضای مجازی می‌خواهد انتخابات را زیر سئوال ببرد و مطالب کذب را منتشر می‌کند».

مقام‌های ایران بارها در مورد آن‌چه «تحرکات» در فضای مجازی یا رسانه‌ها توصیف می‌کنند، و «خطرات» آن برای امنیت ملی ایران هشدار داده‌اند. طی سال‌های گذشته این «هشدارها» معمولا با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات افزایش پیدا کرده‌است.

دیدگاه