ایران از دیوار مرزی ساخت ترکیه «استقبال می‌کند»

  • 19 اردیبهشت 1396 - 20:04
ایران از دیوار مرزی ساخت ترکیه «استقبال می‌کند»

خبرگزاری ایرنا از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه نقل کرده است که ایران از برنامه ترکیه برای ساخت دیواری امنیتی در مرز دو کشور مطلع است و از آن استقبال می‌کند.

این منبع در عین حال تاکید کرده که از نظر ایران “هر اقدام مرزی از سوی آنها باید با اطلاع تهران باشد.”

روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت روزنامه‌های حریت و ملیت ترکیه به نقل از یک مقام بلندپایه نوشتند که آنکارا قصد دارد برای “مقابله با تروریسم” و محدود کردن عملیات نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) دیواری به طول ۷۰ کیلومتر در مرز ایران و ترکیه بسازد.

این مقام ترکیه مدعی شده که ۸۰۰ تا هزار نفر از نیروهای پ‌ک‌ک در پایگاه‌هایی در شمال غربی ایران، از جمله در نزدیکی ماکو، حضور دارند.

مقام وزارت خارجه ایران امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت) به ایرنا گفت که کشیدن چنین دیواری در مرز دو کشور مانع از ورود کالای قاچاق به ایران خواهد شد.

او گفته اجرای طرح ساخت دیوار زمان‌بر است و ایران مشکلی ندارد که “ترکیه برای تدابیر امنیتی خود در مرزهای مشترک بر اساس تفاهم، کار جدیدی انجام دهد.”

ایرنا از قول این مقام نوشته است که با توجه به قاچاق سالانه ۲ میلیارد دلار پارچه و پوشاک از ترکیه به ایران، ساخت دیوار مانعی در راه قاچاق خواهد بود و به این دلیل “ما حتی تشویق می کنیم این اتفاق زودتر بیفتد و کالای قاچاق به ایران نیاید.”

بنا به گزارش روزنامه‌های حریت و ملیت ترکیه می‌خواهد ضمن ساخت دیوار دیگر تدابیر امنیتی را هم تشدید کند و از جمله موانع با سیم خاردار و برج‌های دیدبانی و نورافکن‌ها را تقویت کند.

دیدگاه