شکایت روحانی از اظهارات رئیسی در مورد صندوق فرهنگیان

  • 17 اردیبهشت 1396 - 8:30
شکایت روحانی از اظهارات رئیسی در مورد صندوق فرهنگیان

در ادامه واکنش‌ها به سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره، حسن روحانی از سخنان ابراهیم رئیسی مبنی بر «به یغما رفتن» اموال صندوق ذخیره فرهنگیان، به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شکایت کرد.

خبرگزاری ایرنا روز شنبه ۱۶ فروردین، خبر داد که حسن روحانی پس از پایان دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری از ابراهیم رئیسی به کمیسیون تبلیغات انتخابات شکایت کرده است.

براساس این گزارش، شکایت آقای روحانی مربوط به اظهارات ابراهیم رئیسی مبنی بر به «یغما رفتن» اموال صندوق ذخیره فرهنگیان است.

ابراهیم رئیسی روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که صندوق ذخیره فرهنگیان «توسط عده‌ای سودجو و متخلف به یغما برده می‌شود و این موضوع فرهنگیان را عذاب می‌دهد که چرا آنان باید در مشکلات اقتصادی باشند اما عده‌ای پول آنان را به یغما ببرند».

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند، و بانک «سرمایه» از زیرمجموعه‌های این صندوق محسوب می‌شود.

پیشتر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، اعلام کرده که تخلفات مالی صورت‌گرفته در این صندوق بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داده است.

به گفته آقای صادقی، در سال ۹۲ و هنگام تحویل صندوق به دولت روحانی مشخص شده که در فاصله زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ این صندوق «چهار هزار میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است».

شکایت قالیباف از مجری مناظره

خبرگزاری فارس نیز خبر داد که ستاد محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات، از مجری مناظره انتخابات به دلیل «تعویض برگه قرعه‌کشی» به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شکایت کرده است.

طرفداران آقای قالیباف فیلمی از دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده‌اند، که در آن مجری برنامه در حین قرعه‌کشی برای حضور چهارمین نامزد انتخابات در تریبون و پاسخگویی به سؤال، ابتدا یک پاکت را از درون جعبه شیشه‌ای خارج می‌کند، سپس آن را دوباره به جعبه بر می‌گرداند، پاکت‌های موجود در جعبه را به هم می‌زند و یک پاکت را از آن خارج می‌کند.

سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره، واکنش برخی از وزارتخانه‌ها و نهادها در ایران را به دنبال داشته است.

سازمان انرژی اتمی٬ وزارت امور خارجه٬ معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به سخنان مصطفی میرسلیم در دومین مناظره تلویزیونی واکنش نشان داده و انتقادهای وی را وارد ندانستند.

وزارت ارشاد هم از ارائه «اطلاعات نادرست» توسط محمدباقر قالیباف درباره نقش شهرداری تهران در ساخت اماکن فرهنگی انتقاد کرده است.

وزارت خارجه ایران هم اظهارات نامزدهای مخالف دولت حسن روحانی درباره برجام و تحریم‌ها را «ادعاهای نادرست و یک‌سویه درباره برجام» خوانده است.

واکنش‌های به اظهارات رئیسی در مورد مشکلات بانکی

روز شنبه وزارت اقتصاد هم نقل قول ابراهیم رئیسی از وزیر اقتصاد درباره «عدم همکاری‌های بانکی با دیگر کشورها در پسابرجام» را تکذیب کرد.

در همین زمینه ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، نیز اظهارات برخی نامزدهای انتخابات درباره مسائل بانکی پس از توافق اتمی وین را «بی‌انصافی» خواند.

او تأکید کرد که مشکلی برای مبادله مالی با بانک‌های خارجی وجود ندارد و این مبادله «به خوبی» انجام می‌شود.

آقای سیف مهم‌ترین مشکل برای ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی را نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF)) و «عقب ماندن بانک‌های ایران از استانداردهای روز جهان» دانست.

وزارت خارجه ایران نیز در پنجمین گزارش خود از اجرای توافق اتمی وین به «چالش‌ها و موانع غیربرجامی» در مسیر اجرای توافق اتمی وین نیز اشاره کرده که از جمله آنها تحریم‌های اولیه آمریکا، تحریم‌ها و محدودیت‌های غیرهسته‌ای، محدودیت‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و «فضای ایران‌هراسی» است.

در این گزارش همچنین از افراد و بنگاه‌های داخلی و خارجی که از تحریم‌های غرب علیه ایران «منفعت می‌بردند»، به عنوان یکی دیگر از«چالش‌ها و موانع غیربرجامی» نام برده شده بود.

با این حال ابراهیم رئیسی روز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد که «بانک‌های متوسط و بزرگ خارجی رابطه بانکی و مالی با طرف ایرانی برقرار نکرده‌اند و حتی وزارت خارجه برای پرداخت حقوق کارمندان خود از پیک سیاسی چمدانی استفاده می‌کند که این خبر از سوی سفیر ایران در انگلیس و سفیر کره جنوبی در ایران نیز انتشار یافته است».

به گفته آقای رئیسی بر اساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، وزارت خارجه مبالغ مورد نیاز خود را از «طریق تهاتر و غیربانکی» جابه‌جا می‌کند.

به گفته مقام‌های دولتی، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید رهبری برای «دوران تحریم» ایجاد شده تا تصمیمات «ویژه» بگیرد و تمام مصوبات آن «به‌کلی سری» است.

آقای رئیسی در اطلاعیه خود همچنین اعلام کرد که «مبالغ ناشی از فروش نفت مانند دوره قبل از برجام در چند بانک آسیایی انباشته می شود و تنها در مورد فروش نفت به اروپا، پول در بانک کوچک ایرانی ایران و اروپا مستقر در آلمان واریز می شود که در هیچ موردی این مبالغ قابل پرداخت به حساب مشتریان خارجی نیست و درآمد مزبور در حال حاضر همچنان از مسیر صرافیها و دلالان برای پرداخت به اکثر مقاصد خارجی منتقل می شود و یا دولت برای استفاده از آن مجبور به واردات از همان کشورها» است.

در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، برگزار شد، ابراهیم رئیسی٬ محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم٬ سه نامزد جریان محافظه‌کار با هم‌پوشانی یکدیگر٬ به نقد عملکرد دولت روحانی در چهار سال گذشته پرداختند.

در مقابل٬ حسن روحانی٬ اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی‌طبا نیز به برخی از این انتقادها پاسخ دادند.

دیدگاه