جبهه پایداری از ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست جمهوری، اعلام حمایت کرد

  • 13 اردیبهشت 1396 - 15:05
جبهه پایداری از ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست جمهوری، اعلام حمایت کرد

یک روز پس از حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از ابراهیم رئیسی، گروه جبهه پایداری نیز از این نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران حمایت کرد.

از آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به عنوان «پدر معنوی» جبهه پایداری نام برده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این گروه روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، اعلام کرد که ابراهیم رئیسی را به عنوان «نامزد اصلح» تشخیص داده است.

پیشتر کانال تلگرامی جبهه پایداری نیز در روز ۳۰ فروردین‌ماه از حمایت این گروه از ابراهیم رئیسی خبر داده بود، اما این خبر ساعاتی بعد حذف و تکذیب شد.

جبهه پایداری در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که آقای رئیسی به عنوان «نامزد مستقل» در انتخابات حضور یافته است.

اشاره این گروه به «مستقل» بودن آقای رئیسی در حالی است که گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» روز جمعه، ۸ اردیبهشت، اعلام کرده بود که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هر دو «نامزد اصلی» این گروه هستند.

جبهه پایداری پیش از این بارها اعلام کرده بود که به گروه جدید «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» نخواهد پیوست.

گروه جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت در دولت محمود احمدی نژاد، حمایت کرد، اما آقای باقری لنکرانی در نهایت به نفع سعید جلیلی انصراف داد.

برخی از حامیان محمدباقر قالیباف اعلام کرده اند که او به نفع ابراهیم رئیسی کنار نخواهد رفت.

مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه اسلامی، نیز پیش از این چندین بار تاکید کرده که به نفع ابراهیم رئیسی یا محمدباقر قالیباف کناره‌گیری نخواهد کرد.

در همین حال مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که اگر «صالح برای اصلح کنار نرود خائن است».

روز سه شنبه نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای از ابراهیم رئیسی حمایت کرده و از مردم خواست تا «با انتخاب نامزد اصلح موجبات تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و رشد و پیشرفت کشور را فراهم» کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته می شد که «اکثریت قاطع» اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نامزدی علی‌اکبر ولایتی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حمایت کردند. اما بعدا در بین اعضای این نهاد حوزه علمیه اختلافاتی بروز کرد.

در روزهای گذشته نیز برخی از اعضای گروه جامعه روحانیت مبارز از حمایت این گروه از ابراهیم رئیسی خبر داده اند، اما این حمایت هنوز در قالب بیانیه رسمی اعلام نشده است.

حمایت سیدمحمد خاتمی از حسن روحانی

جبهه مقابل اصولگرایان و حامیان رهبر جمهوری اسلامی در ایران یعنی گروه های مشهور به اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، نیز روز سه‌شنبه در دیدار با اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد که «به دلایل مختلف» حسن روحانی نامزد اصلاح‌طلبان است.

وی اضافه کرد: «همه ما از اقتدار و شایستگی‌های فراوان جناب آقای جهانگیری که به تعبیر خودشان به عنوان مکمل آقای روحانی وارد صحنه شدند تشکر می کنیم، اما همان طور که خود ایشان و عقلای کشور باور دارند مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است.»

از اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، به عنوان «نامزد پوششی» اصلاح طلبان و حامیان دولت حسن روحانی در انتخابات نام برده می شود.

پس از برگزاری نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، برخی از کاربران فضای مجازی پیشنهاد کرده بودند که حسن روحانی به نفع اسحاق جهانگیری کناره‌گیری کند.

آقای خاتمی همچنین هشدار داد که انتخاب نشدن دوباره حسن روحانی به ریاست جمهوری «یعنی قوت گرفتن احتمال بازگشت شرایط دشوار» تحریم‌های بین‌المللی.

انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود.

 

دیدگاه