معاون اول رئیس‌جمهور: خطرات زیادی را از ایران دور کردیم

  • 13 اردیبهشت 1396 - 7:54
معاون اول رئیس‌جمهور: خطرات زیادی را از ایران دور کردیم

«اسحاق جهانگیری» ، معاون اول رئیس‌جمهور و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما به همه اهداف‌ خود در برجام رسیده ایم، گفت: «در این مدت ایران‌ هراسی را به ایران دوستی تبدیل کرده و ریسک‌های مهمی را از کشور دور کردیم. مگر یادمان رفته که به بهانه تحریم چه فسادهایی در این کشور رخ داد و چه منابعی هدر رفت.»

اداره کشور در زمان جنگ با یک میلیارد دلار

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در خصوص دوره جنگ ایران و عراق گفت: «در آن زمان جنگ بود و برنامه برای اداره کشور سخت بود؛ هفت میلیارد دلار درآمد کلی کشور بود و باید دست مریزاد گفت به آنها که آن زمان کشور را اداره کردند. از این هفت میلیارد دلار، ۴ میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی بود و از سه میلیارد دلار باقی مانده، با دو میلیارد دلارش باید کالاهای اساسی کوپنی وارد می کردیم و با یک میلیارد دلار باقی مانده، کشور را اداره می‌کردیم.

جهانگیری افزود: همچنین در این دوره برای نخستین بار بحث شد که باید از منابع خارجی استفاده کنیم، اما برخی فکر می‌کردند استفاده از این منابع به معنی عبور از انقلاب است. ما در این دوره در مورد مناطق آزاد هم بحث کردیم اما برخی دوستان انقلابی گفتند این مساله بازگشت از خیلی مسائل است اما کمیسیون برنامه و بودجه ایستاد تا آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شدند و از آن حمایت کردند.

ورود آیت‌الله منتظری به اصفهان

اسحاق جهانگیری در بخشی از سخنانش به ورود آیت‌الله منتظری، مرجع فقید به اصفهان در دهه ۷۰ اشاره کرد. جهانگیری در آن مقطع استاندار اصفهان بود.

او گفت: در آن دوران یک سبک مدیریت را یاد گرفتم و آن اینکه که مسائل کشور را می‌توان با گفت ‌وگو و قانون حل کرد و می شود با تفاهم بحران ها را به مسئله تبدیل و آن را حل کرد. یک نمونه اینکه من در استانداری بودم و دوستان روزی از اداره اطلاعات اصفهان خبر دادند که آیت‌الله منتظری قصد سفر به نجف‌آباد دارند و موضوع خیلی عجیبی بود. وی از سال ۶۸ که از قائم مقامی رهبری برکنار شده بودند تا آن سال حواشی مختلفی برایشان در قم، اصفهان و نجف‌آباد بوجود آمده بود. فکر می کردیم که وارد یک بحران بزرگ شدیم و حضورشان می تواند مشکل ساز باشد. من به عنوان رئیس شورای تامین استان جلساتی را تشکیل دادم. عده‌ای گفتند راه را ببندیم و اجازه ورودش را به شهر را ندهیم و عده ای دیگر پیشنهادهای دیگری دادند.
جهانگیری افزود: در آخر به این نتیجه رسیدیم که هیچ ممانعتی ایجاد نکنیم و با وی صحبت و مذاکره کنیم. ما از حضورش در نجف آباد استقبال کردیم، روز ‌آخر اعلام کردند می‌خواهند سخنرانی ‌کنند و من به فرماندار گفتم هرجا می خواهند اجازه این کار را بدهید. آن سخنرانی کم ترین حاشیه ای را برای جمهوری اسلامی نداشت و او مردم را به دین و تقوا و عشق به امام رضا (ع) دعوت کرد.

جهانگیری گفت: همه مشکلات کشور را می‌توان اینگونه حل کرد. ما خودمان مسائل ساده کشور را به بحران تبدیل می‌کنیم و بعد می‌گوییم نمی‌توان‌ آن را حل کنیم.

توسعه کشور در دوره اصلاحات

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به دوران اصلاحات (سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) اشاره کرد و گفت: در دوران اصلاحات گام های بلندی برداشته شد و کشور وارد دوره جدیدی از توسعه قرار گرفت و به اعتقاد من، برنامه سوم توسعه کشور بهترین برنامه از نظر تدوین و بهترین برنامه از نظر عملکردی در تاریخ جمهوری اسلامی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بود و جالب است که این برنامه نویسنده اش مجموعه دولت سید محمد خاتمی و تصویب کننده اش مجلسی است که ناطق نوری رئیس آن است.

وی با اشاره به اینکه فهم و عقلانیت، مجموعه را به مسیری می رساند که هدف پیشرفت ایران است و برای این کار باید برنامه‌ای تدوین و تصویب شود که بتواند در این خصوص کمک کند، افزود: در دولت، گروه اصلاح طلب برنامه می نویسد و در مجلس گروه اصولگرا آن را تصویب می کند و در نهایت پس از اجرا، این برنامه موفق ترین برنامه کشور می شود، تمام شاخص های عملکردی برنامه مثبت است، تمام فضای سیاسی کشور فضای امیدوار کننده ای است، همه با هم کار می کنند، فضای فرهنگی به گونه ای است که هنرمندان احساس امنیت داشته و فعالیت های جدی انجام می دهند و مردم و جوانان احساس شخصیت می کنند و دانشگاه ها سرزنده و با نشاط هستند.

دوره نابودی کشور

وی در خصوص دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد (سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) گفت: متاسفانه دوره جدیدی اتفاق افتاد، البته یکی از برنامه‌نویسان مشهور دنیا جمله تلخی دارد که می‌گوید توسعه در جهان سوم یک حرکت پاندولی دارد، هر وقت حرکتی به نقطه‌ای می‌رسد به جای اینکه بالا برود، برمی‌گردد. امیرکبیر وقتی خواست توسعه را شروع کند، کشته می‌شود. هم در داخل و به خصوص در خارج به محض‌اینکه می‌بینند کشورهای در حال توسعه اقدام توسعه‌ای را آغاز و نزدیک به رسیدن به نقطه‌ای هستند با ترفندهایی به دنبال بدنام کردن چهره‌های اصلی توسعه می‌افتند.

جهانگیری افزود: مسیر توسعه کشور منحرف و سرمایه‌های انسانی و مادی کشور نابود شد.۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه کشور معلوم نیست، چگونه هزینه شد. اگر کسی از این غصه بمیرد جای سرزشن نیست. چی شد با این کشور این کار را کردند؟ مگر مردم چه بدی کرده بودند و ایران چه جرمی مرتکب شده بود که با منابع و نیروهای انسانی آن این گونه برخورد شد. در یک مورد، میدان مشترک نفتی ما با قطر تا سال ۸۴ به صورت مساوی برداشت می‌شد اما در سال ۹۲ متاسفانه آنها دو برابر ما برداشت می‌کردند و حق ملت ایران را غارت می کردند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قیمت ارز در داخل کشور بالا می رفت، فکر می کردند که راه اینکه قیمت ارز را پایین بیاورند ظرف ۱۷ ماه ۲۲ میلیارد دلار در بازار دبی، بازار استانبول فروختند که قیمت ارز در تهران پایین بیاید، ۳۰ درصد آن را یک صرافی فروخت البته پرونده شد و افراد دستگیر شدند و از سرنوشت آن خبری ندارم. در آن موقع جیب ایرانی‌ها را می‌گشتند تا فردی که می خواست از ایران خارج شود بیش از ۵ هزار دلار بیشتر نباید با خود از کشور خارج بکند. هر ارزی که از کشور خارج می شود باید به جای آن یک کالایی وارد کشور شود.

آوار سیاسی و آوار اقتصادی

جهانگیری با بیان اینکه در آن دوران از این تصمیم ها زیاد گرفته شد و یک آواری بر سر اقتصاد ایران ریخته شد، افزود: علاوه بر آوار اقتصادی در کشور یک آوار سیاسی در کشور هم ایجاد شد، کی فکر می‌کرد فرزندان انقلاب و رهبری روبروی هم قرار بگیرند؟ اتفاقات عجیبی است، متاسفانه این اتفاق رخ داد. گفتنش خیلی تلخ و دردآور است و نگفتنش هم اینکه ممکن است بعضی ها فکر کنند یک دوره ای بود و تمام شد و مردم هم فراموش کردند و می توانیم با عوض کردن رنگ به شکل دیگری به جلو بیاییم، نه، مردم ایران به هوش و مواظب باشید، تاریخ نباید این گونه تکرار شود، ما نسلی هستیم که حضور داشتیم و دیدیم.

دلار از ۸۰۰ تومان به ۴ هزار تومان رسید

او در ادامه به شرایط کشور در هنگام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: قیمت ارز و سکه در سال ۹۱ و ۹۲ لحظه ای تغییر می‌یافت. سال ۸۴، قیمت دلار ۸۰۰ تومان بود ولی در سال ۹۲، حدود چهار هزار تومان بود. سکه ۸۰ هزار تومان بود ولی در سال ۹۲ یک و نیم میلیون تومان شده بود. کسانی که الان شعار می‌دهند و می‌گویند یکی، دو ساله می‌توان بیکاری را حل کرد، چرا دیروز را فراموش کرده‌اند؟ شاغلین کشور در سال ۸۴، ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود و در سال ۹۱ یعنی بعد از گذشت ۷سال خالص ایجاد اشتغال صفر بود یعنی طبق آمار مرکز آمار ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شاغل داشتیم لذا وقتی می خواستیم کار را شروع کنیم ابتدا باید آواربرداری می کردیم.

وی افزود: من برای فهم مطلب می‌خواهم مثالی بزنم. پلاسکو سوخت. شاید من اولین نفری بودم که به شهردار زنگ زدم و ایشان گویا در خارج از شهر بودند. در هر صورت پلاسکو در عرض دو ساعت آتش گرفت، در عرض چند ثانیه فروریخت و در عرض چند روز آواربرداری شد و در عرض چند سال ساخته می‌شود. وضعیت کشور نیز همین گونه است.

ماشین اقتصاد کشور از دره بیرون آمده

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر ماشین اقتصاد کشور از دره بیرون آمده ولی این ماشین داغون شده است، گفت: ما در مسیر توسعه قرار گرفته‌ایم. موفق شدیم در این دوران تورم را از ۴۰ به حدود ۶.۸ درصد کاهش بدهیم. این برای خیلی ها باورکردنی نبود و برای همین هم است که کسی امروز از تورم حرف نمی‌زند و نمی‌گوید در زمان کوتاهی این مشکل را حل می‌کنیم. رئیس جمهوری برای حل این مساله وقت گذاشت و در هفته دو جلسه با حضور ایشان برگزار می‌شد و در هر صورت رونق شروع شده است.

 

 

دیدگاه