حضور نیروی زمینی سپاه در کنار «سپاه قدس» در سوریه

  • 13 اردیبهشت 1396 - 6:56
حضور نیروی زمینی سپاه در کنار «سپاه قدس» در سوریه

فرمانده نیروی زمینی سپاه از همکاری این نیرو با سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) در سوریه خبر داد. او با تأکید بر گستردگی کمک‌های سپاه به سوریه گفت: «وقتی می‌گوییم مستشار، نباید تصور ۴-۵ نفر را داشته باشیم».

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه روز سه‌شنبه (۱۲ اردیبهشت/ ۲ مه) به خبرگزاری فارس گفت: «یک جنگ ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین بخش آن بخش زمینی است و ما هم در این بخش به کمک نیروی قدس رفتیم و از برادران با تجربه زمان جنگ و درگیری‌های چند سال اخیر شمال غرب و جنوب شرق کشور – که شکل آن با جنگ سوریه نزدیک بود- به عنوان مستشار به سوریه فرستادیم که الان هم آنجا هستند و باز هم اعزام خواهیم داشت و تا زمانی که نیاز داشته باشند کمک مستشاری خودمان را ادامه می‌دهیم لذا وقتی می‌گوییم مستشار، نباید تصور ۴-۵ نفر را داشته باشیم».

مستشار نظامی “در همه ابعاد”

سردار پاکپور در توضیح کمک‌های سپاه پاسداران به سوریه گفت: «کمک مستشاری تنها در بُعد طراحی نیست بلکه در تکنیک و تاکتیک هم هست و برای همین نیروها باید در میدان حاضر باشند».

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: «ما در همه ابعاد برای اینکه جبهه مقاومت شکسته نشود، مستشار می‌فرستیم و هر کمکی هم از دست‌مان برآید، انجام خواهیم داد». او در عین حال گفت: «تروریست‌ها و تکفیری‌ها عددی نیستند که ما بخواهیم یگان‌های سازمان‌یافته به منطقه اعزام کنیم».

سردار پاکپور پیش‌تر نیز از حضور اعضای یگان تکاور “صابرین” در سوریه و همچنین عراق سخن گفته بود، اما در عین حال تأکید کرده بود که ماموریت این واحد تکاوری سپاه در آن کشورها “مستشاری” است.

این فرمانده سپاه روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ گفته بود: «وقتی که هجمه‌ها از مرزهای کشور به باورهای ما شروع شد، یگان صابرین و دیگر یگان‌های نیروی زمینی به صورت مستشاری به منطقه رفتند تا تعدی به حرم حضرت زینب و همین طور حرم اهل بیت در عراق نشود».

در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی ایران از مستشاران و نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق به عنوان “مدافعان حرم” یاد می‌شود.

یگان صابرین متشکل از واحدهای ویژه تکاور در اوایل دهه ۸۰ شمسی برای مقابله با فعالیت‌های گروه پژاک در غرب ایران تأسیس شد.

دیدگاه