وزارت کار از منتشرکنندگان خبر «دستور شناسایی کارگران معترض» شکایت کرد

  • 12 اردیبهشت 1396 - 11:21
وزارت کار از منتشرکنندگان خبر «دستور شناسایی کارگران معترض» شکایت کرد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این خبر را تکذیب کرده که علی ربیعی، وزیر کار دستور شناسایی معترضان در مراسم روز کارگر را داده است.

روابط عمومی وزارت کار در اطلاعیه‌ای با اشاره به مراسم روز جهانی کارگر با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور، و شعارهایی که در جریان این سخنرانی داده شد، گفته است که به دنبال “اقدام عده‌ای انگشت شمار برای ایجاد اخلال در این گردهمایی باشکوه، برخی از سایت‌ها و مراکز خبری از جمله خبرگزاری فارس و مشرق اقدام به انتشار خبری کذب مبنی بر دستور دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص شناسایی این افراد با ادعای شناسایی کارگران معترض کردند.”

براساس این اطلاعیه، روابط عمومی وزارت کار “اقدام به شکایت علیه منتشرکنندگان این خبر کذب به مراجع قضایی کرده است.”

در اطلاعیه روابط عمومی وزارت کار ابراز امیدواری شده است که “مراجع قضایی هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی نمایند تا حقایق روشن شود.”

روز گذشته، به مناسبت روز جهانی کارگر مراسمی در آرامگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد. سخنران اصلی این مراسم حسن روحانی بود که برنامه‌های دولت خود در زمینه ایجاد اشتغال و رسیدگی به وضعیت کارگران و جامعه کارگری را تشریح و از دستاوردهای این دولت دفاع کرد.

در جریان سخنرانی آقای روحانی، گروهی از حاضران در اعتراض به شرایط اقتصادی و وضعیت کارگران شعارهایی دادند. همچنین، تعدادی دیگر با در دست داشتن پلاکارد در خارج از محل سخنرانی نسبت به وضعیت کارگران معترض بودند.

خبرگزاری فارس نوشت که “در حین سخنرانی رئیس جمهور، کارگران اعتراض شدیدی به وضعیت اقتصادی و معیشتی خود کرده و از عملکرد دولت یازدهم انتقاد کردند.” خبرگزاری تسنیم نیز فیلمی از این مراسم را پخش کرده که در آن، افرادی با دادن شعار هایی مانند “زندگی کارگر رو به فناست امروز” به عملکرد دولت در زمینه رسیدگی به وضعیت کارگران اعتراض می‌کردند.

خبرگزاری فارس نوشت که “پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور، مجری برنامه حسن روحانی کارگران معترض را که حقوق قانونی خود را مطالبه می‌کردند تهدید به مزدور بودن و خرد کردن دهان کرد.” اشاره این خبرگزاری به اظهارات تند مجری برنامه روز گذشته در واکنش به اخلال در سخنرانی حسن روحانی است.

ساعاتی بعد، برخی وبسایت‌ها از جمله خبرگزاری مشرق نوشتند که وزیر کار به حراست این وزارتخانه دستور داده است تا کارگران معترض سریعا شناسایی شوند.

این سایت همچنین به نقل از نادر قاضی پور، که از او با عنوان نایب رئیس فراکسیون کارگری در مجلس نام برد، نوشت: “امروز کارگران در مقابل رئیس جمهور حق و حقوق خود را فریاد زدند، اگر آقای ربیعی این صدا را شنیده و به جای پرداخت مطالبات کارگران دستور برخورد با آن‌ها را داده باشد بداند فراکسیون کارگری و مجلس با وی برخورد خواهند کرد.”

آقای روحانی در سخنرانی دیروز خود از جمله وعده داد که لایحه تغییرات قانون کار را که در دولت قبل به مجلس فرستاده شده پس بگیرد و اصلاحاتی در آن صورت دهد.

به گفته کارشناسان، قانون کار در جمهوری اسلامی حقوق اساسی کارگران مانند حق تشکیل سندیکاهای مستقل و اجازه اقدام جمعی و هماهنگ جهت پیشبرد خواست خود را به رسمیت نشناخته و به همین دلیل، با موازین شناخته شده حقوق کارگری در جهان منطبق نیست. منتقدان “اصلاحیه” قانون کار معتقدند که تصویب این اصلاحیه حقوق کارگری را حتی بیش از آنچه که هست محدود خواهد کرد.

دیدگاه