هشدار قوه قضائیه درباره استفاده اداری از تلگرام

  • 23 بهمن 1395 - 9:28
هشدار قوه قضائیه درباره استفاده اداری از تلگرام

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای به برخی مسئولان اجرایی، نسبت به استفاده از تلگرام برای اطلاع‌رسانی امور سازمانی هشدار داده است.

روزنامه «خراسان» امروز شنبه ۲۳ بهمن گزارش داده که دادستان کل کشور به تعدادی از مسئولان اجرایی هشدار داده که با توجه به اینکه برخی دستگاه‌های دولتی از شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر پیام‌رسان تلگرام برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند، «مدیران مربوطه باید توجه داشته باشند با توجه به مفاد مواد ۷۳۱ و ۷۳۳ قانون مجازات اسلامی، از به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر تلگرام برای اشتراک‌گذاری اطلاعات سازمانی، اطلاع‌رسانی و انجام امور روابط عمومی و سایر بهره‌برداری‌های اداری اکیداً خودداری کنند.»

قوه قضائیه هنوز به طور رسمی در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

بر اساس ماده ۷۳۱ و ۷۳۳ قانون مجازات اسلامی (ماده ۳ و ۵ قانون جرایم رایانه‌ای) برای «انتقال یا ذخیره داده‌های سری در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی» مجازات تعیین شده است.

این مواد از قانون مجازات اسلامی در خصوص «اطلاعات سری» است و هنوز مقامات قضایی توضیح نداده‌اند که آیا ممنوعیت استفاده اداری صرفا شامل موارد سری است یا موارد غیرسری را نیز شامل می‌شود.

شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام یکی از پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است. مقامات می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند.

محافظه‌کاران از سال ۱۳۹۲ خواهان فیلتر این شبکه اجتماعی هستند اما دولت و حسن روحانی رئیس‌جمهور مخالف فیلترینگ تلگرام هستند.

دیدگاه