تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

ایران سفیر پاکستان را به وزارت امور خارجه فراخواند

  • 08 اردیبهشت 1396 - 10:27
ایران سفیر پاکستان را به وزارت امور خارجه فراخواند

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز جمعه هشتم اردیبهشت گفت که در پی حادثه تروریستی چهارشنبه شب (ششم اردیبهشت) در نقطه مرزی میرجاوه که شهادت ۹ تن از مرزبانان کشورمان را به دنبال داشت، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

بهرام قاسمی افزود: در این احضار، مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت: «ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست ها و مجازات آنان انجام دهد. متاسفانه مرزهای پاکستان با ما ناامن ترین مرزهاست در حالی که ما سعی کردیم امن ترین مرزها را با پاکستان فراهم کنیم. ما انتظار داریم، طرف پاکستانی با عمل به وعده‌های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث از مرزها و خاک پاکستان تکرار شود.»

بر پایه این گزارش، سفیر پاکستان نیز  ضمن ابراز تسلیت و اظهار همدردی نسبت به حادثه اخیر، اطمینان داد که مراتب را در اسرع وقت به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم ۶ اردیبهشت/۲۶ آوریل گزارش داده بود “در پی کمین تروریست‌ها”۱۰ تن از مرزبانان منطقه میرجاوه سیستان و بلوچستان حین گشت‌زنی به شهادت رسیدند.

میرجاوه شهر کوچکی است که در ۷۵ کیلومتری شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز در نامه‌ای به نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، ضمن ابراز نگرانی عمیق و تأسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران، از وی خواست مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.

با این حال نفیس زکریا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته: «طبق اخباری که ما در رسانه‌ها دیده‌ایم، این حمله در داخل خاک ایران صورت گرفته است.»

طبق جزئیات جدیدی که در رسانه‌های داخل کشور منتشر شده اکثر شهدا در پاسگاه مرزی میرجاوه اهل خراسان رضوی و سرباز وظیفه بوده‌اند. این حادثه در حین تحویل شیفت مرزبانان حدود ساعت ۲۰ (۸ شب) اتفاق افتاده و عاملین آن با استفاده از تاریکی شب گریخته‌اند.

گروه جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت این حادثه را بلافاصله برعهده گرفت.

جیش‌العدل بهمن ماه ۱۳۹۲ نیز در سیستان و بلوچستان هشت مرزبان جمهوری اسلامی را به گروگان گرفت و پنج تن از آن‌ها را به شهادت رساند.

ابهام در سرنوشت یکی از سربازان حاضر در حادثه تروریستی

مسئولان مرزبانی کشور مدعی شدند یکی از سربازان حاضر در محل حادثه مفقود شده و هیچ اطلاعی از او در دست نیست.
با مشخص شدن مفقود شدن یک سرباز، نیروهای هنگ مرزی میرجاوه که احتمال می دادند، این سرباز در نقطه ای دیگر به شهادت رسیده باشد به جستجوی گسترده محل حادثه و اطراف آن پرداختند اما هیچ ردی از سرباز براتی که مفقود شده بود، به دست نیامد.
در حالیکه معمای گم شدن این سرباز همچنان ادامه داشت، صبح امروز داود باشتنی سربازی که در این حادثه مجروح شده بود، مدعی شد: وقتی تروریست ها به سمت ما حمله کردند،تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینکه تروریست ها نیروها را به شهادت رساندند، به آنها تیر خلاصی زدند. در دقایق آخر دیدم که آنها یکی از سرباران که زنده بود را با خود بردند.

استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطق کمتر توسعه‌ یافته ایران است و شاخص‌هایی نظیر درآمد و سطح سواد در مقایسه با بسیاری از مناطق این کشور پائین‌تر است.

این استان همچنین به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان سال‌هاست که صحنه درگیری مسلحانه قاچاقچیان مواد مخدر با نیروهای انتظامی ایران است.

گروه جیش‌العدل در سال‌های گذشته و در موارد متعدد، درگیری‌هایی مسلحانه با نیروهای نظامی و امنیتی ایران در این منطقه داشته و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را هم بر عهده گرفته است.

در استان سیستان و بلوچستان ایران، که اهل سنت در اکثریت قرار دارند، برخی گروه های مسلح سنی فعال هستند اما گزارش های تایید شده‌ای از فعالیت تشکیلاتی داعش در این استان وجود نداشته است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، سال پیش در سخنانی در مجلس خبرگان ایران گفت: “با تعامل خوبی که با علمای اهل سنت داشته‌ایم از جذب افرادی از اهل سنت به داعش و گروه‌های تکفیری جلوگیری شده است.”

دیدگاه