تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۰ 3 رمضان 1442 Wednesday, 14 April , 2021
6

افزایش انتقادها به «عدم بی‌طرفی صدا و سیما»

  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
افزایش انتقادها به «عدم بی‌طرفی صدا و سیما»

در پی پخش نخستین برنامه‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری، انتقاد از عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی بالا گرفته است. ستاد انتخابات کشور و نزدیکان برخی نامزدها در جمع منتقدان قرار دارند.

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور شامگاه چهارشنبه، ششم اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای روند رصد و پیگیری تخلفات انتخاباتی رسانه‌ها را تشریح کرد.

در این بیانیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی متهم شده که برخلاف وظیفه‌ای که به عنوان رسانه‌ی ملی بر عهده دارد “رویکرد کاملاً‌ متوازن و متعادلی” نسبت به شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نداشته است.

ستاد انتخابات کشور ابراز تاسف کرده که برنامه‌هایی که تحت عنوان آشنایی با نامزدهای انتخابات تولید و از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می‌شوند “احساس جهت‌گیری و سوگیری خاص را در بیننده یا شنونده بر می‌انگیزاند”.

درخواست توقف برنامه‌های جانبدارنه

ناظران تخلفات انتخاباتی رسانه‌ها از سازمان صدا و سیما خواسته‌اند “فوراً با توقف پخش این برنامه‌ها، نسبت به اصلاح سریع این مشکل اقدام کنند”.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «تاکنون ۶۱ مورد تخلف انتخاباتی ۱۰ رسانه در کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور رصد شده که در مراجع ذیربط حقوقی در حال بررسی و پیگیری است. بیشترین حجم این تخلفات مربوط به دو خبرگزاری از مجموعه‌های رسانه‌ای برخوردار از منابع عمومی می‌باشد که پیگیری برای رسیدگی به این تخلفات، در حال انجام است.»

در اطلاعیه ستاد انتخابات نام رسانه‌های متخلف، به استثناء صدا و سیما ذکر نشده است. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد سوم اردیبهشت فهرستی از رسانه‌هایی را که به دلیل استفاده از منابع عمومی مجاز به تبلیغ برای نامزدهای انتخابات نیستند منتشر کرد.

بر پایه این فهرست شماری از خبرگزاری‌ها از جمله ایرنا، ایسنا، برنا، تسنیم، حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان از رسانه‌هایی به شمار می‌روند که مجاز به تبلیغ له یا علیه نامزدان انتخاباتی نیستند.

خبرگزاری‌های خلاف‌کار

روزنامه شرق در گزارشی که هفتم اردیبهشت منتشر شد خاطرنشان کرده که به رغم منع قانونی، خبرگزاری‌هایی چون تسنیم، فارس و مهر در روزهای گذشته برای ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف نشست خبری برگزار کرده یا به پایگاه تبلیغ آنها و حمله به دولت حسن روحانی تبدیل شده‌اند.

انتقاد از عملکرد صدا و سیما در میان مسئولان دولت یازدهم سابقه‌ای طولانی دارد؛ عدم پوشش خبری مناسب سخنرانی‌های رئیس جمهور و پخش برنامه‌های فراوانی که به طور یک‌جانبه اقدام‌های دولت، از جمله توافق هسته‌ای را منفی جلوه می‌دهند، تنها نمونه‌ای از این عملکرد در چهار سال گذشته بوده است.

در این میان سازمان صدا و سیما در دو ماه گذشته برای معرفی نامزد کمتر شناخته شده‌ی محافظه‌کاران، ابراهیم رئیسی تلاش فراوانی کرده و حتا در مواردی نماز جماعت به امامت او را نیز پوشش داده است.

در حالی که انتقادهای سختی نسبت به عملکرد جانبدارانه صدا و سیما مطرح شده، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اسفند ماه گفته بود: «تیم محدود سیاسی‌ای برخی از برنامه‌ها را حساب‌شده تهیه می‌کند که ما حساب آنها را از حساب رسانه‌ ملی جدا می‌کنیم؛ اما مردم کار آنها را به حساب صدا و سیما می‌گذارند.»

برچسب ها

دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.