انتقاد وزیر خارجه ایران از حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس

  • 07 اردیبهشت 1396 - 9:03
انتقاد وزیر خارجه ایران از حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به شلیک هشدار ناو جنگی آمریکایی به سوی یک قایق تندروی سپاه پاسداران از حضور نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس انتقاد کرده است.

به گزارش رسانه‌ها به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا، ناو جنگی آمریکایی مهان، برای اخطار به سوی یک قایق تندروی متعلق به سپاه پاسداران، منور شلیک کرده است.

آقای ظریف در واکنش به این اقدام نیروی دریایی آمریکا در حساب توییتر خود نوشته است که “نیروی دریایی ما در خلیج فارس فعالیت می‌کند و نه در خلیج مکزیک. سوال اینجاست که نیروی دریایی آمریکا هفت هزار و ۵۰۰ مایل دورتر از خانه‌اش چه می‌کند.”

پیشتر نیز در چندین مورد نیروهای ایران و آمریکا در خلیح فارس به خصوص تنگه هرمز با یکدیگر مواجه شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا گزارش کرده است که این شلیک اخطار به این دلیل بوده است که ظاهرا این قایق ایرانی فاصله خود را با این ناو جنگی آمریکایی حفظ نکرده است.

به گفته این مقام آمریکایی قایق ایرانی به حدود ۱۰۰۰ متری کشتی جنگی آمریکایی رسیده بود.

پیشتر رسانه‌های دیگر گزارش داده بودند که این اتفاق روز دوشنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) رخ داده است.

پیش از این نیروی دریایی آمریکا رفتار قایق‌ها و کشتی‌های سپاه پاسداران ایران را در خلیج فارس “غیرایمن و غیرحرفه‌ای” ‌خوانده و از آنها انتقاد کرده اند‌.

اما مقام‌های سپاه می‌گویند که رفتار آنها در آبهای خلیج فارس در چارچوب مقررات بوده است.

سپاه پاسداران غالبا این اقدامات را در چارچوب حق ایران برای حفاظت از مرزهایش تعریف می‌کند. ایران به حضور نیروی دریایی آمریکا در نزدیک آب‌هایش بدبین است.

دیدگاه