مردم از تأثیرگذاری صندوق‌های رأی دلسرد شده‌اند

  • 08 تیر 1400 - 14:39
مردم از تأثیرگذاری صندوق‌های رأی دلسرد شده‌اند

رد صلاحیت های گسترده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور در چند سال اخیر باعث شد تا تعداد آرای باطله در انتخابات ششمین دوره شورای شهر شیراز بتواند رتبه نخست را کسب کند به طوری‌که شهروندان شیرازی در این انتخابات حدود ۶۲ هزار و ۱۴۵ رأی باطله در صندوق رأی انداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز این در حالی است که در انتخابات شورای ششم شهر شیراز نفر نخست توانست با ۴۷ هزار و ۷۷۹ رای مجوز ورود به پارلمان شهری را کسب کند.

طبق آمار‌ها در سال ۹۶ و چهار سال گذشته در انتخابات دور پنجم شورای شهر نفر اول با کسب ۱۰۱ هزار و ۶۰۹ رای به عنوان اولین نفر به پارلمان محلی شیراز ورود پیدا کرد و نفر سیزدهم هم با  59 هزار و  498 توانست جواز حضور در پارلمان شورا را کسب کند.

با بررسی از آمارها متوجه می شویم که نفر سیزدهم شورای پنجم شیراز در سال ۹۶ حدود ۱۱ هزار و ۷۱۹ رای بیشتر از منتخب اول مردم شیراز در شورای ششم شیراز کسب کند.

بعد از آنکه فرمانداری شیراز  آمار رسمی آرای انتخابات ششمین دوره شوار شهر را اعلام کرد، میزان مشارکت مردم در این انتخابات  از یک طرف و نکات مرتبط با ارقام مؤثر در کیفیت این انتخابات از طرف دیگر، بسیار پرمعنا و قابل تأمل است.

بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی بر این باورند که رد صلاحیت‌های گسترده و نبود کاندیدای مورد نظر برای تمامی افراد جامعه باعث شد تا مردم در انتخابات اخیر رأی خود را سفید به صندوق بیندازند.

مردم از تاثیرگذاری صندوق‌های رای دلسرد شده‌اند

آن طور که راسخ جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جهرم می گوید: قطعا تعداد زیاد آرای باطله و سفید در صندوق های رای حاوی پیام های زیادی برای کشور و جامعه است.

کرامت الله راسخ در گفت‌وگو با ایلنا بی شک بالا بودن تعداد آرای سفید در صندوق‌های رای بیانگر ایجاد فاصله میان بخشی از مردم و مسئولان در حاکمیت است و این در حالیست که گروه‌هایی از مردم که در دور قبل رای خود را به صندوق می انداختند در حال حاضر به دلایل متفاوت رای باطله به صندوق می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که رای سفید در صندوق می اندازند همواره بر این باورند که پارلمان شورا توانایی نمایندگی و حل مسائل و مشکلات را ندارد، می‌افزاید: بی‌توجه بودن نمایندگان به خواسته‌ها و مشکلات مردم در پارلمان شورا باعث شده تا مردم و افرادی که رای سفید و باطله به صندوق می اندازند احساس کنند که مشارکت و عدم مشارکت آن‌ها در انتخابات هیچ تفاوتی ندارد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه عواملی مانند افزایش نرخ تورم برای تمام گروه‌ها باعث شده تا مردم از ارائه رأی دلسرد شوند، می‌گوید: هیچ روزی نیست که مردم با افزایش قیمت‌های اجناس در بازار مواجه نشوند. تمام این عوامل باعث شده که مردم از نظام سیاسی دلزده شده و  جامعه دچار افسردگی شود.

میزان تورم بیشتر از در آمد مردم است

راسخ با اشاره به اینکه در آمد مردم همزمان با نرخ تورم تغییر نکرده است و همچنان میزان تورم به مراتب بیش از درآمد مردم است، می افزاید: افزایش نرخ تورم باعث شده تا مردم امنیت اقتصادی‌شان را  از دست بدهند.

راسخ با اشاره به اینکه قطعا بخش عظیمی از مردم  به سیاست  اهمیت نمی‌دهند، ادامه می‌دهد: قطعا مردم چندان به سیاست و فعالیت سیاستمداران توجه نمی‌کنند آنها بیشتر دوست دارند بیشتر به موضوعاتی بپردازند که به صورت مستیقم با زندگی و امرار و معاش آنها ارتباط دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جهرم با بیان اینکه قطعا آثار این اتفاقات تا سال ها درون مردم خواهد ماند بیان می کند: مردم از دولتمردان انتظار حل بخش عظیمی از مشکلات را دارند.

وی می گوید: ورود نفت و در آمدهای ناشی از آن به زندگی اقتصادی نفت باعث شده تا مردم همواره انتظارات‌شان از دولتمردان افزایش یابد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در جهت بهبود شرایط نیاز است تا کل دستگاه سیاسی ایران تدابیر مناسب را اتخاذ فرمایند تا شرایط بد‌تر از این نشود، تصریح می کند: در شرایط فعلی مردم به دلیل اینکه درآمدشان را کنترل می کنند ترس زیادی از فقر ندارند اما تغییر نرخ ها به صورت لحظه ای باعث شده تا روحیه مردم هم با مشکل مواجه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جهرم با بیان اینکه بی شک انتشار مشکلات مردم توسط رسانه های داخلی باعث می شود تا کشور با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنند می گوید: زمانی که رسانه های داخلی نتوانند مشکلات مردم را به صورت دقیق انعکاس دهند قطعا مردم به رسانه های خارجی رجوع می کنند که این مهم تاثیرات زیادی را بر جامعه  می‌گذارد.

افراد با درک از وضعیت جامعه، تصمیم به مشارکت می‌گیرند 

رضایی نماینده دور دهم شیراز هم با بیان اینکه قطعا افراد با درکی که از وضعیت جامعه دارند تصمیم به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات می گیرند، می‌گوید: در انتخابات اخیر اگرچه گروهی از مردم به دلایلی مانند ایدئولوژی و علاقه یا وابستگی به حزب یا گروهی‌ تمایل به شرکت در انتخابات داشتند اما به دلیل نبود کاندیداها‌ی نزدیک به سلیقه و تفکر فکری‌ شان،تنها به حضور در انتخابات اکتفا کردند.

مسعود رضایی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه انداختن آرا سفید در صندوق های رای بیانگر این موضوع است که رای دهندگان کاندیداها را قبول نداشتند، می افزاید: قطعا تعدادی از افراد به دلیل منافعی که رای دادن برایش ایجاد می کند در انتخابات شرکت می‌کنند و عده‌ای هم  به دلیل نبود داوطلب مورد نظرشان در صحنه، اقدام به انداختن رای سفید در صندوق می کنند.

تعداد بالا رأی سفید بیانگر قهر افراد با صندوق های رأی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با اشاره به اینکه وجود رای سفید در صندوق بیانگر قهر افراد با صندوق‌ها است، می‌افزاید: قطعا افرادی که رأی سفید در صندوق انداختند انتخابات را تایید نکردند و مشروعیت افراد و کاندیداها را به رسمیت نمی شناسند.

رضایی با اشاره به اینکه تعداد زیاد آرای سفید در صندوق‌های رای این هشدار را می‌دهد که در این شرایط نیاز است مسئولان خودشان را به مردم نزدیک کنند.

دیدگاه