آغاز ششمین دور مذاکرات برای احیای برجام؛ تردیدها درباره زمان پایان گفتگوها

  • 23 خرداد 1400 - 0:49
آغاز ششمین دور مذاکرات برای احیای برجام؛ تردیدها درباره زمان پایان گفتگوها

دور ششم مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۴+۱ در چارچوب کمیسیون مشترک برجام به همراه آمریکا در وین آغاز شد.

به گزارش یورو نیوز، این گفتگوها از روز شنبه ۱۲ ژوئن / ۲۲ خرداد آغاز شد و قرار است بار دیگر به موضوعات مورد اختلاف طرفین بر سر احیای برجام پرداخته شود.

بعد از پایان نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در دور ششم، نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد گفتگوها در مورد جزئیات اقداماتی که دو همه طرف‌ها باید در دستور کار قرار دهند در کارگروه‌های مختلف ادامه می‌یابد.

آلن ماتون دیپلمات ارشد اروپایی که در این مذاکرات به نمایندگی از اتحادیه اروپا حضور دارد همچنین تاکید کرد که اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام به گفتگو با همه اعضای توافق و همچنین آمریکا به صورت مجزا ادامه می‌دهد.

در سوی مقابل عباس عراقچی، در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که بعید می‌داند مذاکرات در هفته به نتیجه برسد.

آقای عراقچی با بیان اینکه اوضاع پیچیده‌ای در مذاکرات حکمفرما شده تاکید کرد که ابتدا باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ایران بعد از راستی آزمایی اقدامات آمریکا تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز شنبه در حساب توییتری خود نوشت که نخستین نشست از دور ششم درباره چگونگی ترتیب ادامه کار برای تکمیل فرآیند احیای موفقیت‌آمیز و سریع برجام پی گرفته می‌شود.

گفتگوها در هفته منتهی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی در پایتخت اتریش پی گرفته می‌شود که همچنان طرفین از باقی ماندن برخی اختلافات در موضوعات مختلف خبر می‌دهند.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا هم روز جمعه ۱۱ ژوئن در حساب توییتری خود نوشت که دور تازه گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران از روی شنبه آغاز می‌شود. آقای استانو ادامه داده بود که طرفین برای بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و همچنین چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل ایران به تعهدات هسته‌ای اش بحث و گفتگو خواهد کرد.

دور پنجم و پیشین مذاکرات برای احیای برجام بین روزهای ۴ تا ۱۲ خرداد در پایتخت اتریش برگزار شده بود. در آغاز دور پیشین گمانه‌های زیادی مطرح شده بود که احتمالا طرفین بر سر احیای توافق هسته‌ای به تفاهم برسند. اما پس از گذشت بیش از یک هفته گفتگوهای فشرده، مذاکره‌کنندگان اعلام کردند که برای مشورت به پایتخت‌های خود مراجعه خواهند کرد.

در دور تازه گفتگوها انریکه مورا، معاون جوزپ بورل به نمایندگی از اتحادیه اروپا حضور خواهد داشت و از این طرف هم عباس عراقچی هدایت تیم مذاکره کننده ایرانی را برعهده دارد.

میخائیل اولیانوف، دیپلمات روسی روز جمعه در توییت دیگری ابراز امیدواری کرده بود که طرفین بتوانند در این دور به توافق دست یابند و دور ششم آخرین مرحله از مذاکرات طرفین بر سر احیای برجام باشد.

در همین راستا آلن ماتون، یکی از مذاکره کنندگان ارشد اروپایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که گفتگوها در حال پیشرفت است و طرفین با جدیت مذاکرات را پی می‌گیرند. آقای ماتون همچنین ادامه داد که حاضران در این کذاکرات به صورت جداگانه با آمریکا در تماس هستند تا بتوانند راه‌های لازم برای حصول به توافق نهایی در روزهای آینده را بررسی کنند.»

با وجود حصول پیشرفت‌های قابل توجه در ۵ دور پیشین مذاکرات هسته‌ای همچنان ایران و آمریکا می‌گویند اختلافات بر سر موضوعاتی باقی مانده و مشخص نیست این موضوعات چه زمانی حل و فصل شود.

بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایالات متحده اعلام کرد که به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت. در ماه‌های اخیر گفتگوهایی میان ایران و ۴+۱ به همراه آمریکا برای این منظور آغاز شده است.

دیدگاه