وزیر کشور تاجیکستان: به دنبال توسعه مناسبات با ایران هستیم

  • 14 خرداد 1400 - 9:53
وزیر کشور تاجیکستان: به دنبال توسعه مناسبات با ایران هستیم

وزیر کشور جمهوری تاجیکستان، تاریخ فارس و تاجیک را تاریخ تمدن دنیا دانست و گفت: به دنبال توسعه مناسبات با ایران هستیم.

به گزارش ایرنا، رمضان رحیم‌زاده پنجشنبه در جریان سفر به شیراز در بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید افزود: دگرگونی دنیا از همین سرچشمه گرفته و این تاریخ تمدن بشر است.
وی، با بیان اینکه به دنبال گسترش هرچه بیشتر روابط خود با کشور ایران هستیم گفت:  قطعا این روابط در آینده بهتر نیز خواهد شد.
او اظهار داشت: مردم ۲ کشور به هم نزدیک هستند و رفت و آمد برقرار است و همکاری‌هایی که در ساختارهای گوناگون هر دو دولت و کشور ایجاد شده، این روابط را نزدیک تر و گسترده تر کرده است.
وزیر کشور تاجیکستان، با اشاره به سفر همتای ایرانی خود به کشور تاجیکستان (اسفند ۹۹) تصریح کرد: در آن سفر در خصوص توسعه مناسبات دو کشور بحث و تبادل نظر شد و این مهم مورد بررسی قرار گرفت.
رحیم‌زاده افزود: فکر می‌کنیم که هرچه محدودیت‌ها کمتر و مسیر ارتباط مردم دو کشور هموارتر شود، در مجموع روابط ۲ کشور نیز گسترده تر خواهد شد.

امکان گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی با کشور تاجیکستان وجود دارد
استاندار فارس هم، موضوع زبان، فرهنگ و تمدن را از نقاط مشترک و برجسته دو کشور دانست و گفت: وجود چنین مشترکاتی، این امکان را فراهم کرده است که در زمینه فرهنگی و اقتصادی، گسترش روابط را دنبال کنیم.
عنایت‌الله رحیمی افزود: مجموعه کشورهای فارسی زبان از یک تمدن مشترک برخوردار هستند و احساس غربت و بیگانگی با هم ندارند.
وی ادامه داد: این منجر می‌شود که بتوانیم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های اقتصادی مانند توریسیم، توریسم درمانی، کشاورزی و صنایع معدنی ارتباط خوبی داشته باشیم. رمضان رحیم‌زاده وزیر کشور تاجیکستان بامداد سه‌شنبه ۱۱ خردادماه جاری با هدف گفت و گو و رایزنی درخصوص مسائل دو جانبه ایران و تاجیکستان و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی وارد تهران شد.
رحیم‌زاده سه‌شنبه با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران درخصوص همکاری‌های دوجانبه دیدار کرد.
وزیران کشور ایران و تاجیکستان در پایان این دیدار ، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
با امضای این تفاهم‌نامه ، در راستای توسعه همکاری‌های حوزه مبارزه با جرایم سازمان یافته ، افراط گری و تروریسم، قاچاق مواد مخدر ، آموزش پلیس ، انتقال تجربیات ، تبادل استاد و دانشجو و همچنین در مساله سرمایه‌گذاری و تجارت ، فعالیت‌های بیشتری بین دو کشور شروع می‌شود.
دیدار با سردار حسین اشتری فرمانده انتظامی کشور از دیگر برنامه‌های سفر وزیر کشور تاجیکستان به تهران بود.
وزیر کشور تاجیکستان در ادامه سفر خود به کشورمان، شامگاه چهارشنبه با استقبال استاندار فارس و دیگر مقامات استانی وارد فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز شد و از آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی بازدید کرد. وی روز پنجشنبه از آرامگاه شیخ اجل سعدی دیگر شاعر بلندآوازه شیراز نیز بازدید کرد.

دیدگاه