تلاش وکیل بابک زنجانی برای توقف حکم اعدام او

  • 02 اردیبهشت 1396 - 9:34
تلاش وکیل بابک زنجانی برای توقف حکم اعدام او

به گفته‌ی وکیل مدافع بابک زنجانی درخواست اعاده دادرسی موکل او به دیوان عالی کشور ارائه و به ثبت رسیده است. زنجانی در دادگاه مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شده است. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تائید شد.

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی از ثبت درخواست اعاده دادرسی در پرونده‌ی موکلش خبر داد و گفت که این درخواست چهارشنبه، سی‌ام فروردین ماه در دیوان عالی کشور ثبت شده است.

کوهپایه‌زاده اول اردیبهشت با اشاره به این که در این درخواست به  بندهای ج و چ ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری استناد شده، به خبرگزاری ایلنا گفت: «طبق بند ج پس از صدور حکم قطعی چنانچه واقعه جدیدی حادث شود و  یا ادله جدیدی  روی دهد می‌توان درخواست اعاده‌ دادرسی کرد.»

او افزود واقعه‌ی جدید در این پرونده بازداشت و استرداد فردی به نام علی‌رضا زیباحالت منفرد است که دادستان تهران، که دو سال کار بررسی و تحقیق در مورد پرونده را بر عهده داشته، بازداشت او را به یافتن جعبه سیاه تشبیه کرده است.

“جعبه سیاه” پرونده زنجانی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی ۲۷ دی‌ماه سال پیش در نشست شورای معاونان دادستانی تهران درباره بازداشت و بازگرداندن یکی از متهمان پرونده زنجانی به ایران گفته بود: «متهم دستگیر شده جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شود.»

دادستان تهران می‌گوید، زیباحالت منفرد که ساکن مالزی و دارای ارتباط‌های بین‌المللی گسترده‌ای است در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقشی مهم بر عهده داشته است.

رسول کوهپایه‌زاده خاطر نشان می‌کند که با توجه به نقش کلیدی فرد بازداشت شده در اتهام‌های مطرح شده در پرونده زنجانی، هر گونه تصمیم‌گیری در مورد این پرونده باید به بازجویی کامل و صدور حکم قطعی درباره او موکول شود.

او همچنین گفته است: «زنجانی در طول ۲۶ جلسه دادگاه به طور مکرر  تقاضا می‌کرد آن بارنامه‌هایی که ۱۸ فروند کشتی در اختیار او قرار داده شده را بدهند. چون زنجانی به طور مستقیم و فیزیکی در تحویل نفت نقش نداشت و این امر بر عهده آقای زیباحالت منفرد است.»

وکیل بابک زنجانی تصریح کرده که “منطق، قانون و انصاف” حکم می‌کند که قبل از اینکه همه حقایق  و زوایای پرونده زیباحالت منفرد روشن نشده از تعجیل در اجرای حکم زنجانی جلوگیری شود.

کوهپایه‌زاده به ایلنا گفت: «قانون در تبصره ماده ۴۷۸ آئین دادرسی کیفری پیش‌بینی کرده که در مجازات‌های سالب حیات [مجازات‌های منجر به مرگ] به محض وصول درخواست اعاده دادرسی در دیوان، قبل از تصمیم در باره قبول یا رد آن، باید دستور توقف اجرای حکم صورت گیرد.»

بند چ ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری یکی از شرط‌های پذیرفته شدن اعاده دادرسی را مواردی ذکر کرده که در آنها “عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.”

مطابق حکم دادگاه، بابک زنجانی “با علم ‌و آگاهی قصد ضربه زدن به نظام  را داشته و به دلیل اینکه قصد تقابل داشته مفسد فی‌الارض است از این رو باید به اعدام محکوم شود”.

وکیل مدافع زنجانی می‌گوید از آنجا که موکلش به دلیل همکاری‌هایی که با نظام جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها داشته از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست افراد تحریمی قرار گرفته، هدف از فعالیت‌هایش نمی‌توانسته مقابله آگاهانه با نظام بوده باشد.

او می‌افزاید درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور بر همین اساس ارائه شده و “خواستار بررسی مجدد در مورد جرم افساد فی‌الارض و مجازات اعدام شدیم”.

 

زنجانی بهمن ۹۴ در آخرین جلسه دادگاه، تصریح کرد که “امین نظام” بوده و تنها در یک مورد “مبلغ یک و نیم میلیارد یورو ارز غیرقابل انتقالی” را به خارج انتقال داده و به حفظ ثبات و آرامش بازار ارز در کشور یاری رسانده است.

در سال‌های پایانی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، زنجانی نقشی کلیدی در دور زدن تحریم‌ها، فروش نفت و مبادلات مالی بر عهده داشت و به دلیل همین فعالیت‌ها در فهرست اشخاص تحریم شده وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

 

دیدگاه