سخنگوی شورای نگهبان: منع نامزدی اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها لازم الاجرا است

  • 31 فروردین 1396 - 18:40
سخنگوی شورای نگهبان: منع نامزدی اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها لازم الاجرا است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، انتقادها از نامه اخیر این شورا درباره محدودیت نامزدی اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها را رد کرده و گفته است که این نظریه فقهی شورای نگهبان برای همه “لازم الاجرا” است.

او در توضیح حکم اخیر شورای نگهبان به ایسنا گفته است: “برای مثال در یزد شهروند زرتشتی رییس شورای شهر بود، ولی با نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان از این به بعد در آن شهری که بیشتر آنها مسلمان هستند غیر مسلمان نمی‌تواند عضو شورای شهر شود.”

به تازگی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نامه‌ای اعلام کرده است که در انتخابات شوراهای شهر و روستا، در مناطق با اکثریت مسلمان، افراد غیرمسلمان صلاحیت نامزدی ندارند.

پس از آن دو نماینده مجلس گفته‌اند که علی لاریجانی، رئیس مجلس، به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دستور داده که در این باره “مر قانون” رعایت شود و به این ترتیب ابلاغیه احمد جنتی را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: مخالفت علی لاریجانی با «تصمیم غیرقانونی» شورای نگهبان در خصوص اقلیت‌های دینی

مطابق قانون انتخابات شوراها نامزدهای انتخابات باید “اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه” داشته باشند، اما “اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی” باید به اصول دین خودشان معتقد باشند.

قانون انتخابات شوراها پیش از این به تایید شورای نگهبان رسیده است اما آقای کدخدایی می‌گوید که شورای نگهبان می‌تواند از جهت منطبق بودن قوانین با شرع درباره قوانین مصوب هم حکم بدهد و ابلاغ چنین حکم‌هایی “دیگر محدود به زمان نیست”.

سخنگوی شورای نگهبان گفته است درباره ماده قانونی و تبصره مرتبط با دین نامزدهای انتخابات شورا “گزارش‌ها و درخواست‌هایی به دست شورای نگهبان برای رسیدگی رسیده بود، فقها آن را در چند جلسه بررسی کردند، در نهایت تشخیص داده‌اند آن تبصره خلاف شرع است و اعلام خلاف شرع نسبت به آن تبصره کردند.”

سال گذشته عباس زارع گاریزی، روحانی شیعه و رئیس شورای شهر یزد، نقش‌برجسته آتشکده زرتشتیان را که بر سالن شورا کشیده شده بود تخریب کرد که این اقدام او جنجال برانگیز شد.

در چهارمین دوره انتخابات شوراها برای اولین بار ۷ شهروند زرتشتی برای نمایندگی در شورای شهرهای یزد، میبد و مبارکه و شورای روستای الله آباد زارچ انتخاب شدند.

دیدگاه