نامه ایران به آژانس؛ از ۵ اسفند پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم

  • 28 بهمن 1399 - 8:56
نامه ایران به آژانس؛ از ۵ اسفند پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید از ۵ اسفند (۲۳ فوریه) رسما به اجرای پروتکل الحاقی پایان می‌دهد و این موضوع را طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵ فوریه / ۲۷ بهمن با اعلام این مطلب افزود: «این اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس برای رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.»

آقای غریب آبادی همچنین تاکید کرد: «ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به دلیل عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های ایران تصمیم به اجرای این برنامه کرده است.»

مجلس طی قانونی دولت را مکلف کرده، در صورتی که یک ماه پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا، واشنگتن، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو نکند، دولت باید به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد.

مطابق توافق برجام ایران پذیرفت پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و به مدت ۸ سال و تا زمان غروب توافق اجرا کند. بعد از آن دولت ایران موظف است پذیرش دائمی پروتکل الحاقی را برای تبدیل به قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، امیدها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته است. با این حال هم ایران و هم آمریکا معتقدند طرف مقابل باید گام نخست را در بازگشت به تعهدات برجامی بردارد.

غریب آبادی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: «ما در نامه‌ای به آژانس از آنها خواستیم در اسرع وقت اقدامات لازم برای اجرای درخواست‌های ایران در راستای توقف اقدامات مختلف داوطلبانه شامل اجرای پروتکل الحاقی را به عمل آورد.»

وی افزود: «از این پس همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی خواهد بود و این روند تا زمانی که تحریم‌های ایران به صورت عملی و ملموس لغو نشود ادامه می‌یابد.»

مقام‌های مختلف در دولت آمریکا در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند ایران باید گام نخست را بردارد و به اجرای تعهدات خود در برجام بازگردد. این در حالیست که تهران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران لغو نشود، ایران به روند کاهش تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد.

دیدگاه