شورای نگهبان لیست منتشره درباره تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد

  • 29 فروردین 1396 - 10:17
شورای نگهبان لیست منتشره درباره تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، دوشنبه ۲۸ فروردین ماه گزارش ها منتشر شده در خصوص فهرست تایید صلاحیت شدگان اولیه داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرده است.

عباسعلی کدخدایی به خبرگزاری صدا و سیما گفته است: «هرگونه فهرست اسامی یا آمار ازداوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را قویاً تکذیب می کنم.»

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرده است: شورای نگهبان در پنج روز فرصت اولیه قانونی، صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را بررسی و اعلام نظر می کند.

نام نویسی دواطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از پنج روز شنبه ۲۶ فروردین به پایان رسید. در این دوره یک هزار و ۶۳۶ نفر نام نویسی کرده اند که در تاریخ این انتخابات بی‌سابقه است.

عباسعلی کدخدایی می گوید، با توجه به تعداد داوطلبان ، «بررسی صلاحیت»ها زمان می برد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرده است: «در این فاصله غیر از جلسه دیروز که با حضور اعضای شورای نگهبان برگزار شد مقرر کردیم تا کارشناسان برای تکمیل مستندات پرونده‌ها از مراجع چهارگانه اقدام کنند و در صورتی که سوابقی وجود داشته باشد استعلام کنند تا در جلسه چهارشنبه پس فردا مجدداً به بحث و بررسی آن بپردازیم .»

عباسعلی کدخدایی همچنین با اشاره به این که هرگونه آمار و یا اسامی که درباره تایید صلاحیت شدگان اعلام می شود صحت ندارد، گفته است: ما در فرصت قانونی نتایج را به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم ،‌فهرستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در آن «عنوان شده که در جلسه بعدی شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی نژاد، اسحاق جهانگیری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سیدمحمد غرضی، سیدمصطفی میرسلیم و محمد هاشمی‌بهرمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، وزارت کشور وظیفه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات‌ ها را برعهده دارد،‌ اما شورای نگهبان مرجع نهایی نظارت و تائید صحت انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. شورای نگهبان همچنین خود را مرجع نهایی احراز صلاحیت کاندیداهای می داند.

در همین زمینه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان،در واکنش موج ثبت نامداوطلبان درنخستین روز نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ گفته بود، «اغلب» این افراد از صلاحیت لازم برای نامزدی در این انتخابات برخوردار نیستند.

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۶۸۶ دواطلب ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحیت هشت نفر از آنها برای رقابت در انتخابات سال ۱۳۹۲توسط شورای نگهبان تایید شد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت همزمان با انتخابات شوراها برگزار می شود.

دیدگاه