بایدن: برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم

  • 20 بهمن 1399 - 0:30
بایدن: برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ خبرنگار شبکه سی بی اس گفت که کشورش حاضر نیست برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو کند. او سئوال بعدی خانم خبرنگار نورا اودانل که این موضوع را مشروط به توقف غنی سازی از سوی ایران کرد، با سر تایید کرد.

متن کامل گفتگوی آقای بایدن با شبکه سی‌اب‌اس که روز جمعه انجام شده، هنوز منتشر نشده است اما این نخستین باری است که رئیس جمهوری جدیدی آمریکا صراحتا اعلام می‌کند این ایران است که ابتدا باید به تعهدات خود بازگردد و سپس آمریکا تحریم‌ها علیه تهران را لغو خواهد کرد.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران طرح شده است اما این نخستین بار است که آقای بایدن با صراحت اعلام می‌کند حاضر نیست پیش از بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش تحریم‌های تهران را لغو کند.

پیشتر انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه اعلام کرده بود که کشورش تنها زمانی به برجام باز خواهد گشت که تهران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند. آقای بلینکن همچنین افزوده بود که این موضوع مدتی طول خواهد کشید.

این در حالیست که جواد ظریف، وزیر امورخارجه روز یکشنبه در گفتگو با فرید زکریا در شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که ۲۱ فوریه / ۳ اسفند ضرب‌الاجل ایران برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و در صورتی که آمریکا تا آن زمان تحریم‌های ایران را لغو نکند، ایران نیز به اجرای این پروتکل پایان خواهد داد.

اشاره آقای ظریف به مصوبه مجلس است که دولت را مکلف کرده در صورتی که تا ۲۱ فوریه تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نشد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و بازرسان آژانس را از کشور اخراج نماید.

وزیر خارجه ایران همچنین در این گفتگو تاکید کرد آمریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چه در دولت دونالد ترامپ رخ داد و توافق هسته‌ای نقض شد تکرار نشود.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که حدود ۴ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود و عمر دولت روحانی به پایان است. هنوز مشخص نیست کاخ سفید چه تصمیمی در سر دارد و آیا می‌خواهد مذاکرات اصلی را به بعد از انتخابات ایران موکول کند؟ هرچند مشخص نیست با تغییر دولت و روی کار آمدن گروه سیاسی دیگر، همچنان اشتیاق موجود در ایران برای گفتگو با آمریکا وجود داشته باشد یا خیر.

دیدگاه