مجلس با پیشنهاد ممنوعیت ثبت‌نام نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد

  • 30 آذر 1399 - 18:41
مجلس با پیشنهاد ممنوعیت ثبت‌نام نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد

نمایندگان مجلس روز یکشنبه و در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری کشور با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد، مبنی بر حذف بندی که شرایط حضور فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر را به عنوان نامزد ریاست جمهوری فراهم می‌کند، مخالفت کردند.

آقای نوری قزلجه در توضیح دلایل ارایه پیشنهاد خود گفت که اهمیت کار نظامیان قابل مقایسه با امور سیاسی نیست. او همچنین با اشاره به صحبت‌های امام خمینی، نهی نظامیان از حضور در فعالیت‌های سیاسی را یادآورد شد.

در مقابل، محمد باقرقالیباف، رئیس مجلس تاکید کرد که مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و شرکت کنند. آقای قالیباف همچنین تصریح کرد که بحث دخالت در مسائل سیاسی و نامزد شدن برای انتخابات دو موضوع متفاوت است.

او همچنین در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره احتمال سوء استفاده نظامیان از قدرت و امکانات سیاسی گفت که ضوابط و مقررات کشور و دستگاه‌های نظارتی مانع از رخداد این گونه «حدس و گمان‌هایی» می‌شود که نباید از تریبون مجلس بیان شود.

در نهایت پیشنهاد نماینده بستان آباد با مخالفت اکثریت مجلس ایران مواجه شد تا مطابق قانون انتخابات ایران، حق نظامیان عالی‌رتبه کشور برای رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری محفوظ بماند.

دیدگاه