وزارت خارجه تحریم برادر قاسم سلیمانی را «ناقض حقوق بشر بین‌المللی» دانست

  • 25 فروردین 1396 - 22:16
وزارت خارجه تحریم برادر قاسم سلیمانی را «ناقض حقوق بشر بین‌المللی» دانست

سخنگوی وزارت خارجه ایران تحریم اداره کل زندان‌های استان تهران و رئیس سابق این سازمان از سوی آمریکا را اقدامی «مداخله‌جویانه»، «نامشروع و غیرقانونی» و «ناقض اصول مسلم حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بین‌المللی» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، روز جمعه، ۲۵ فروردین، گفت که دولت آمریکا «به دلیل کارنامه مردود داخلی و بین‌المللی خود در جایگاهی نیست که بتواند درباره وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها اظهار نظر یا اقدامی کند».

وی اعمال تحریم از سوی آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر را «اقدامات تکراری و در جهت اهداف سیاسی خاص دولت آمریکا»، «ناقض اصول مسلم حقوق بین الملل و حقوق بشر بین‌المللی» و «امری نامشروع و غیرقانونی» خواند.

آقای قاسمی تاکید کرد که «هیچ نهاد و مرجع بین‌المللی» وظیفه بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر را به دولت آمریکا «نداده است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تحریم‌های حقوق بشری دولت آمریکا را «محملی برای سرپوش نهادن بر معضلات حقوق بشری آن کشور و… حمایت‌های این کشور» از به گفته او «نقض سیستماتیک و فاحش حقوق بشر» توسط برخی متحدان ایالات متحده در منطقه به خصوص اسرائیل دانست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین، اداره کل زندان‌های استان تهران و سهراب سلیمانی، رئیس سابق این سازمان و برادر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این تحریم‌ها به خاطر مشارکت این اداره و رئیس سابق آن در نقض حقوق بشر در ایران اعمال شده است.

اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، تحریم‌ها علیه ۸۲ شخص حقیقی و یک شخص حقوقی ایرانی را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» تا ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ تمدید کرد.

در همین حال علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه در واکنش به این تحریم‌ها گفت که اتحادیه اروپا «دنبال‌روی» سیاست های آمریکا و اسرائیل در مقابله با ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تمدید تحریم های اتحادیه اروپا را نشانه آن دانسته بود که این اتحادیه «درک درست و واقع‌بینانه‌ای از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ندارد».

دیدگاه