تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

روحانی و رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

  • 25 فروردین 1396 - 20:17
روحانی و رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای شرکت در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. چند دقیقه بعد ابراهیم رئیسی، رئیس آستان قدس رضوی هم وارد وزارت کشور شد و ثبت نام کرد.

از آقای رئیسی به عنوان یکی از جدی‌ترین رقیبان احتمالی حسن روحانی در انتخابات پیش رو یاد می‌شود.

حسن روحانی، نامزد اصلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۳۹۶ است. ابراهیم رئیسی هم در راس فهرست پنج نفره جمنا، جبهه مردمی انقلاب اسلامی قرار داد که مجمعی متشکل از گروه‌های اصولگرا است.

‘مخالفان برجام سرپرست خوبی نخواهند بود’

آقای روحانی هنگام ثبت نام گفت که مخالفان توافق هسته‌ای که قصد “کشتن” آن را داشتند، نباید دولت آینده را اداره کنند.

او در جمع خبرنگاران از توافق هسته‌ای که در دولت او به دست آمد، دفاع کرد و گفت: “در پیچیده‌ترین پرونده تاریخی با قدرت‌های جهان به توافق رسیدیم و همین جا به ملت ایران اعلام می‌کنم که از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود. و هووهایی که بارها به قصد کشتن این نوزاد و فرزند، یعنی برجام، تصمیم گرفته بودند، نمی‌توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.”

رئیس‌جمهور ایران افزود: “همان‌ها که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق نهادند، باید مسیر این توافق را تا آخرین قدم‌ها بردارند.”

دولت آقای روحانی توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی را از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیتهای چهار سال گذشته خود می‌داند؛ اما شمار زیادی از منتقدان دولت از این توافق به عنوان سند تسلیم ایران در مقابل غرب و کوتاه آمدن از برنامه‌های هسته‌ای این کشور یاد می‌کنند.

آقای رئیسی، رئیس آستان قدس رضوی، آذرماه گذشته با تاکید بر این‌که “تذکرات و هشدارهای رهبر ایران درباره غیرقابل اعتماد بودن استکبار بر همه ثابت شده” درباره برجام گفته بود: “اگر دیروز تنها عده‌ای دلواپس بودند، با اتفاقات اخیر دیگر همه دلواپس هستند.”

جز آقای رئیسی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی هم از منتقدان توافق هسته‌ای هستند که یا برای انتخابات ثبت نام کرده اند و یا گفته می شود که قصد نامزدی دارند.

انتخابات فرصتی برای بازنگری

ابراهیم رئیسی پس از ثبت نام برای نامزدی در جمع خبرنگاران گفت مردم در انتخابات می‌توانند در انتخابی که پیش از این کردند بازنگری کنند و “انتخابات فرصتی است برای ارزیابی آنچه انجام شده و تصمیم برای آنچه باید انجام شود.”

او گفت ایران با توجه به منابعی که دارد شایسته وضعیت کنونی از حیث بیکاری، فساد و … نیست و حتما امکان تغییر و تحول در این وضع وجود دارد.

آقای رئیسی گفت “تا همین اواخر قصدم امتناع از ورود به عرصه انتخابات بود” اما پس از دعوت‌های بسیار و استدلال هواداران قانع شد که در انتخابات حضور پیدا کند. او دلیل دیگر تغییر تصمیمش را “دیدن مشکلات مردم” عنوان کرد.

او درباره نامزدی خود از طرف جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) گفت: “ضمن تشکر از حسن ظن همه کسانی که در جمنا حضور داشتند، اما من به عنوان یک کاندیدا به همه جریانات و جناح‌ها متعلقم.”

ابراهیم رئیسی درباره سیاست خارجی خود گفت که با همه کشورها، به جز اسرائیل، تعامل خواهد کرد. او در پاسخ به خبرنگار آناتولی درباره سوریه گفت که مسئله سوریه باید توسط سوری‌‎ها حل شود و حضور خارجی‌ها در این کشور مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری همراه با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

فردا آخرین روز از مهت پنج روزه ثبت نام برای شرکت در انتخابات است و تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر اعلام آمادگی کرده‌اند.

حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران، حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس، محمد غرضی وزیر اسبق پست و تلگراف، اعظم طالقانی، فعال ملی مذهبی و مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای دولت آقای احمدی‌نژاد از شناخته‌ شده ترین چهره‌هایی هستند که تا کنون ثبت نام کرده‌اند.

دیدگاه