واکنش رسمی به شعر خوانی اردوغان؛ سفیر ترکیه در تهران احضار شد

  • 21 آذر 1399 - 18:24
واکنش رسمی به شعر خوانی اردوغان؛ سفیر ترکیه در تهران احضار شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از احضار سفیر ترکیه در تهران در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر به باکو خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه روز جمعه ۲۱ آذر اعلام کرد که سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر آنکارا تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.

آقای خطیب‌زاده سخنان آقای اردوغان را «مداخله جویانه» و «غیرقابل قبول» توصیف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در جریان برگزاری رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، قطعه‌ای از شعر ارس(آراز) را با این مضمون خوانده بود: ««ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند»

پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در واکنش به این شعر با انتشار پیامی توییتری تاکید کرد:«هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد که در جریان احضار سفیر ترکیه به او ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری‌های جنگ افروز و توسعه‌طلب سال‌هاست که سپری شده است.

او همچنین یاد آور شد که به سفیر ترکیه تاکید شد، جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

واکنش آنکارا به توئیت ظریف

ساعاتی پس از احضار روز جمعه سفیر ترکیه به وزارت خارجه ایران، آنکارا در اقدامی متقابل، محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه را برای ابلاغ اعتراض رسمی این کشور به محتوای پیام توئیتری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنکارا مراتب اعتراض خود را نسبت به آن چه که «ادعاهای بی‌پایه و اساس ایران» درباره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، عنوان شده به آقای فرازمند ابلاغ و این ادعاها را کاملا رد کرده است.

ترکیه در پیام اعتراضی خود تاکید کرده که وزارت خارجه ایران به‌رغم وجود گزینه‌های مختلف برای ابراز ناراحتی خود، با استفاده از توئیتر این کشور را هدف قرار داده که اقدامی قابل پذیرش برای آنکارا محسوب نمی‌شود.

وزارت خارجه ترکیه همچنین خاطر نشان کرده که این رویکرد تهران با روابط نزدیک ترکیه و ایران همخوانی ندارد و تنها به نفع کسانی است که دنبال «خدشه‌دار کردن» روابط دو کشور هستند.

دیدگاه