تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

اتحادیه اروپا: ترور محسن فخری‌زاده عملی مجرمانه بود

  • 09 آذر 1399 - 0:25
اتحادیه اروپا: ترور محسن فخری‌زاده عملی مجرمانه بود

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را به شدت محکوم کرد.

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر روز جمعه ۷ آذر در آبسرد دماوند ترور شد.

به گزارش یورو نیوز، در دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده آمده است: «این یک عمل جنایتکارانه بود و در تصاد با اصول احترام به حقوق بشر اتحادیه اروپا قرار داشت.»

این بیانیه از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا صادر شده است. براساس این بیانیه «[جوزپ بورل]مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مراتب همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان ابراز و آرزو می‌کند که زخمی‌های احتمالی این حمله بهبود یابند.»

اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها خواسته است تا در این «دوره عدم قطعیت» آرامش خود را حفظ کند و از ارتکاب اعمالی که منجر به افزایش تنش می‌شود، به‌شدت پرهیز کنند.

سخنگوی دبیر‌کل سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری شد

فرهان حق، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه جمعه بدون اشاره به کشور خاصی، خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه شد.

آقای حق در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت: «گزارش‌ها درباره کشته‌شدن یک دانشمند هسته‌ای ایران را دریافت کردیم. ما خواهان خویشتنداری هستیم. باید از هر اقدامی که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه شود، پرهیز کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان: در آستانه تشکیل دولت جدید ایالات متحده باید چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای را حفظ کرد

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز شنبه از تمام طرف‌ها خواست تا با حفظ خویشتنداری، مانع هرگونه تشدید تنش منجر به از بین رفتن امکان گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران شوند.

به گزارش رویترز این مقام دستگاه دیپلماسی آلمان با ارسال یک ایمیل به این خبرگزاری گفت: «باید چشم‌انداز گفت‌وگو با ایران درباره برنامه هسته‌ای را چند هفته مانده به جابه‌جایی قدرت در ایالات متحده حفظ کرد. این [چالش] می‌تواند در قالب گفت‌وگو حل شود. به این ترتیب ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتنداری خود را حفط کنند و از دست زدن به هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود، خودداری کنند.»

پیام‌های رهبری و رئیس‌جمهور ایران

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب نیز در پیامی درباره ترور محسن فخری‌زاده گفتند که عاملان و آمران این ترور باید مجازات شوند.

رهبری در این پیام که روز شنبه ۸ آذر منتشر شد عاملان سوء قصد به محسن فخری‌زاده را «مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه» نامیدند و از دست‌اندرکاران خواستند تا این «دو موضوع مهم» را در دستور کار خود قرار دهند: «نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هائی که وی بدان‌ها اشتغال داشت».

حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده گفت که تهران در دام توطئه نمی‌افتد و در فرصت مناسب پاسخ می‌دهد.

روحانی ضمن محکوم کردن تلویحی اسرائیل در این رویداد گفت:‌ «ملت ایران حکیم‌تر از این هستند در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند؛ آنها در فکر ایجاد آشوب هستند؛ بدانند که دست آنها را از قبل خوانده‌ایم […] ملت و مسئولین کشور شجاع‌تر از این هستند که این جنایت را بی‌پاسخ بگذارند؛ در موقع مناسب، مسئولین مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.»

نامه ایران به سازمان ملل

دولت ایران از جامعه جهانی خواسته است تا ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان و شورای امنیت گفته است «نشانه‌های جدی» درباره «مسئولیت» اسرائیل در ترور محسن فخری‌زاده وجود دارد و خواهان محکوم کردن این اقدام شده است.

ایران در این نامه همچنین به آمریکا و اسرائیل برای انجام هر گونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی در مدت زمان باقی مانده از دولت دونالد ترامپ هشدار داده و نوشته است که این کشور حق «انجام اقدام‌های لازم برای دفاع از مردم و تضمین منافع خود را محفوظ می‌داند».

دیدگاه