ایران از کارنامه حقوق بشر خود دفاع کرد

  • 24 فروردین 1396 - 22:26
ایران از کارنامه حقوق بشر خود دفاع کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین/ ١٢ آوریل، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در پرونده حقوق بشر را «سیاستی شکست خورده و ناکارآمد» توصیف کرد و گفت: «این اتحادیه چشمان خود را بر واقعیات حقوق شهروندی ایران بسته است».

روز سه‌شنبه ١١ آوریل / ٢٢ فروردین، شورای اروپا به نمایندگی از ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران تمدید شده است. این مجازات‌ها از سال ٢٠١١ تاکنون هر ساله تمدید شده است.

در واکنش به تمدید دوباره این تحریم‌ها، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با دفاع از وضعیت حقوق بشر در این کشور گفت: «جمهوری اسلامی ایران فارغ از این قبیل وارونه‌نمایی‌ها و جوسازی‌ها به مسیر خود در حفظ و ارتقا حقوق شهروندان خود بر اساس اصول مترقی اسلامی و قانون اساسی ادامه خواهد داد».

این مقام جمهوری اسلامی گفت که اتحادیه اروپا «درک درست و واقع‌بینانه‌ای از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» ندارد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل که روز سه‌شنبه ۱۱ آوریل منتشر شد، ایران به عنوان دومین کشور دارای مجازات اعدام، مجموعاً ۵۵ درصد کل اعدام‌های سال گذشته میلادی در جهان را داشته است.

همچنین جمهوری اسلامی ایران با ۳۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است و این کشوردر رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز، از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶٩ قرار دارد.

فعالیت سیاسی در ایران نیز آزادانه صورت نمی‌گیرد و علاوه بر احزاب قدیمی، فعالیت چندین حزب شکل گرفته پس از انقلاب، از جمله حزب “مشارکت اسلامی” نیز ممنوع شده است.

دیدگاه